Kursen utvecklar en förståelse för det redaktionella arbetet med ett temanummer (special issue) och tränar doktoranderna i arbetet med att från idé till publicering förverkliga ett temanummer.
FAK3157 Att redigera ett temanummer 4,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-01-16 - 2024-06-03
- Perioder
- P3 (2,0 hp), P4 (2,0 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
61111
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Per Högselius (perho@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3157 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
− känna till traditioner, processer och utmaningar kring redigerandet av ett temanummer
− kunna redigera ett temanummer av hög kvalitet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier i historiska studier av teknik, vetenskap och miljö.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.