Kursen baseras på individuella studier av kurslitteraturen kombinerat med gruppdiskussioner av litteraturen vid tre seminarietillfällen. Deltagarna skriver en slutuppgift i essäformat i vilken de reflekterar över hur de kan relatera de insikter de vunnit i kursen till deras egna forskningsämnen och egen forskningspraktik. Examinationen av kursen grundas på 1) aktivt deltagande vid seminarietillfällena 2) granskning av slutuppgiften.
FAG3165 Självreflexiv samhällsvetenskaplig metodologi för studiet av komplexa fenomen 3,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60889
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Jonathan Metzger
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3165 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförande av kursen kommer deltagarna:
- ha förmåga att kritiskt reflektera över sin egen forskningspraktik, med utgångspunkt i självreflexiv metodologi
- ha förmåga att identifiera och bedöma hur social komplexitet påverkar förutsättningarna för en specifik studie
- ha förmåga att identifera och bedöma de epistemologiska och etiska utmaningar som relaterar till ett specifikt forskningsprojekt
- ha förståelse för olika epistemologiska och vetenskapliga ideal för att underlätta tvärvetenskaplig kommunikation och samarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande.
Rekommenderade förkunskaper
Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande
Utrustning
Kurslitteratur
Kursböcker samt vetenskapliga artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är i första hand utvecklad som ett komplement till existerande 4.5 hp TaMoS kurser men kan även fungera som en självständig kurs inom vetenskaptsteori och forskningsmetodik.
Examination: Godkänd slutuppgift samt aktivt deltagande vid seminarierna.