Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FAG3165 Självreflexiv samhällsvetenskaplig metodologi för studiet av komplexa fenomen 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60889

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Jonathan Metzger

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FAG3165 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3165 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen baseras på individuella studier av kurslitteraturen kombinerat med gruppdiskussioner av litteraturen vid tre seminarietillfällen. Deltagarna skriver en slutuppgift i essäformat i vilken de reflekterar över hur de kan relatera de insikter de vunnit i kursen till deras egna forskningsämnen och egen forskningspraktik. Examinationen av kursen grundas på 1) aktivt deltagande vid seminarietillfällena 2) granskning av slutuppgiften.

Lärandemål

Efter genomförande av kursen kommer deltagarna:

  • ha förmåga att kritiskt reflektera över sin egen forskningspraktik, med utgångspunkt i självreflexiv metodologi
  • ha förmåga att identifiera och bedöma hur social komplexitet påverkar förutsättningarna för en specifik studie
  • ha förmåga att identifera och bedöma de epistemologiska och etiska utmaningar som relaterar till ett specifikt forskningsprojekt
  • ha förståelse för olika epistemologiska och vetenskapliga ideal för att underlätta tvärvetenskaplig kommunikation och samarbete

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande.

Rekommenderade förkunskaper

Samma som de generella antagningskraven för forskarstuderande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kursböcker samt vetenskapliga artiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • HEM1 - Hemuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jonathan Metzger

Övrig information

Kursen är i första hand utvecklad som ett komplement till existerande 4.5 hp TaMoS kurser men kan även fungera som en självständig kurs inom vetenskaptsteori och forskningsmetodik.

Examination: Godkänd slutuppgift samt aktivt deltagande vid seminarierna.

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Urbana och regionala studier