Efter en introduktion delas studenterna in i projektgrupper och tilldelas en handledare. Grupperna kommer sedan att arbeta med att definiera en frågeställning som kräver implementering och utvärdering av ett konverserande system och göra en projektplan. Som led i detta ska studenterna söka upp ett antal relevanta vetenskapliga artiklar. Projektplanen och litteraturgenomgången ska sedan presenteras i en skriftlig rapport och muntligt vid ett seminarium. Det färdiga arbetet ska även presenteras i en skriftlig slutrapport och presenteras på ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten.
DT2151 Projekt i konverserande system 7,5 hp
Konverserande system låter användaren interagera med maskiner genom talat eller skrivet språk. Exempel på detta är smarta högtalare, röstassistenter, chatbottar, och sociala robotar.
I den här kursen kommer studenterna att arbeta i projektform med ett vetenskapligt angreppssätt för att utveckla ett konverserande system. Detta involverar användandet av teknologier så som naturlig språkbehandling (NLP), talteknologi och multi-modala gränssnitt.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50264
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSCS, Villkorligt valfri
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, MAIG, Villkorligt valfri
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 2, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 1, Rekommenderad
Kontakt
Gabriel Skantze
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DT2151 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Konverserande system interagerar med människor genom språklig interaktion (tal, skrift, kroppsspråk med mera), till exempel i form av sociala robotar eller röstassistenter. Kursen ger studenterna en teoretisk och praktisk introduktion till konverserande system, samt möjlighet till fördjupning i projektform.
Kursen omfattar:
- Introduktion till konverserande system: historik, begrepp, användningsområden
- Översikt av tal- och språkteknologiska komponenter för konverserande system, inklusive både regelbaserade och datadrivna metoder
- Teori kring språklig interaktion (lingvistik)
- Design- och utvärderingsmetoder
- Introduktion till ramverk för att implementera konverserande system
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- utvärdera styrkor och svagheter i konverserande system med hjälp av teori kring språklig interaktion
- implementera ett konverserande system med hjälp av befintliga ramverk
- söka upp, sammanfatta och redovisa vetenskaplig och teknisk litteratur inom området
- planera och genomföra ett projekt inom området.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs motsvarande DD2421 Maskininlärning eller DT2112 Talteknologi eller DT2140 Multimodala interaktioner och gränssnitt.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projektuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Tidigare fanns två examinationsmoment relaterade till projektet: PRO1 och PRO2. Dessa är nu ersatta av PRO3. Det fanns även laborationer och en inlämningsuppgift som inte hade separata moduler. Om dessa redan lämnats in i tidigare kursomgång kan studenten anses ha slutfört INL1 och LAB1.
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.