Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2624 Människocentrerad teknik för funktionshinder 7,5 hp

Kursen behandlar design för funktionshinder och universell design, klassificering av funktionshinder samt terminologi i samband med funktionshinder och tillgänglighet, assisterande teknik och hjälpmedel, olika perspektiv på funktionshinder som medicinskt och socialt, perception och uttryck, utformning av produkter för tillgänglighet, utformning av produkter för utveckling och träning, insamling av data vid experiment, sociala konsekvenser av funktionshinder, att samarbeta med vård och industri, och aktuell forskning och experimentell metod.

I kursen ingår ett projektarbete i grupp, och VT2022 samarbetar vi med Tekniska museet.
 

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60282

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2624 (VT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2624 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Design för funktionshinder och universell design, klassificering av funktionshinder, terminologi i samband med funktionshinder och tillgänglighet, assisterande teknik och hjälpmedel, olika perspektiv på funktionshinder som medicinskt och socialt, perception och uttryck, utformning av produkter för tillgänglighet, utformning av produkter för utveckling och träning, insamling av data vid experiment, sociala konsekvenser av funktionshinder, att samarbeta med vård och industri, aktuell forskning och experimentell metod.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • beskriva olika typer av funktionshinder i syfte att kunna relatera till vilka konsekvenser dessa får vid användandet av teknik
  • beskriva tekniska system ur tillgänglighetsperspektiv med korrekt terminologi
  • identifiera och problematisera tillgängligheten i tekniska system i syfte att beskriva vilka sociala konsekvenser det ger för olika typer av funktionshinder
  • modifiera befintliga tekniska system i syfte att utforma lösningar och produkter för personer med olika typer av funktionshinder
  • lista och tillämpa nationella lagar och riktlinjer i syfte att genomföra lämpliga undersökningar och datainsamlingar ur juridiskt, etiskt och praktiskt perspektiv
  • sammanfatta rättigheter till tillgänglig teknik i samhället i syfte att peka ut behov för utveckling av tekniska system.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande kurs i människa-dator interaktion motsvarande DH1620 eller DH1622.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande på seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:

http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.