Design för funktionshinder och universell design, klassificering av funktionshinder, terminologi i samband med funktionshinder och tillgänglighet, assisterande teknik och hjälpmedel, olika perspektiv på funktionshinder som medicinskt och socialt, perception och uttryck, utformning av produkter för tillgänglighet, utformning av produkter för utveckling och träning, insamling av data vid experiment, sociala konsekvenser av funktionshinder, att samarbeta med vård och industri, aktuell forskning och experimentell metod.
DM2624 Människocentrerad teknik för funktionshinder 7,5 hp
Kursen behandlar design för funktionshinder och universell design, klassificering av funktionshinder samt terminologi i samband med funktionshinder och tillgänglighet, assisterande teknik och hjälpmedel, olika perspektiv på funktionshinder som medicinskt och socialt, perception och uttryck, utformning av produkter för tillgänglighet, utformning av produkter för utveckling och träning, insamling av data vid experiment, sociala konsekvenser av funktionshinder, att samarbeta med vård och industri, och aktuell forskning och experimentell metod.
I kursen ingår ett projektarbete i grupp, och VT2022 samarbetar vi med Tekniska museet.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60282
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2624 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva olika typer av funktionshinder i syfte att kunna relatera till vilka konsekvenser dessa får vid användandet av teknik
- beskriva tekniska system ur tillgänglighetsperspektiv med korrekt terminologi
- identifiera och problematisera tillgängligheten i tekniska system i syfte att beskriva vilka sociala konsekvenser det ger för olika typer av funktionshinder
- modifiera befintliga tekniska system i syfte att utforma lösningar och produkter för personer med olika typer av funktionshinder
- lista och tillämpa nationella lagar och riktlinjer i syfte att genomföra lämpliga undersökningar och datainsamlingar ur juridiskt, etiskt och praktiskt perspektiv
- sammanfatta rättigheter till tillgänglig teknik i samhället i syfte att peka ut behov för utveckling av tekniska system.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kurs i människa-dator interaktion motsvarande DH1620 eller DH1622.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande på seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.