Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM1590 Maskininlärning för medieteknik 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60126

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för CMETE

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM1590 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM1590 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen börjar med en översikt av vad maskininlärning är och varför det är viktigt. Detta illustreras med flera verkliga tillämpningar i olika medier, t.ex. textsammanfattning, ljud- och musikrekommendation och bildhämtning. Kursen presenterar sedan arbetsflödet för maskininlärningsutveckling, som utgör en översikt över resten av kursen. Kursen presenterar de två allmänna klasserna av maskininlärningsmetoder: övervakat lärande (till exempel närmaste granne, beslutsträd) och oövervakat lärande (t ex k-medelkluster, huvudkomponentanalys). För dessa presenterar kursen olika typer av modellering: parametrisk (t.ex. Bayes, minstakvadratmetoden) och icke-parametrisk (till exempel närmaste grannar, beslutsträd). Kursen granskar gemensamma metoder för utvärdering av maskininlärningsmodeller (t ex holdout, bootstrap). Slutligen presenteras bästa praxis (t.ex. partitionering) tillsammans med vanliga fallgropar (t ex överträning).

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • utveckla och modifiera medietillämpningar som använder maskininlärning och utvärdera dem på lämpligt sätt,
  • rekommendera metoder för maskininlärning för särskilda medietillämpningar,
  • beskriva och förklara arbetsflödet vid maskinlärning,
  • förklara och kontrastera övervakade och oövervakade inlärningsmetoder,
  • förklara och kontrastera parametriska och icke-parametriska metoder,
  • förklara träning, validering och provning av maskininlärningsmodeller,
  • sammanfatta bästa praxis och fallgropar i tillämpad maskininlärning för medieteknik

i syfte att

  • kunna tillämpa och utvärdera maskininlärningsmodeller och metoder inom medieteknik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i programmeringsteknik, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1310-DD1318/DD100N/DD1331/DD1337/ID1018.

Kunskaper i sannolikhetsteori och statistik, 6 hp, motsvarande slutförd kurs SF1919.

Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LABA - Laborationer, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVNQ - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övergångsbestämmelser

ÖVNA ersätts av ÖVNQ.

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex