Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH2310 Utvidgad verklighet i teori och praktik 7,5 hp

Kursen ger en översikt över dagens forskningsinriktningar, problem och utmaningar inom utvidgad verklighet (XR), samt praktisk erfarenhet av att utveckla XR-applikationer och hjälper till att utveckla rumsligt tänkande och förståelse för datorgrafik. 

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 xr programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60140

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Antal platser

Min: 30

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Andrii Matviienko andriim@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH2310 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH2310 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innehåller föreläsningar samt laborationer.

Föreläsningar:

  1. Aktuella tekniker för XR
  2. XR och mänsklig perception
  3. Interaktionsdesign för XR
  4. Inmatning i XR och relaterade utmaningar
  5. Haptik i XR och relaterade utmaningar
  6. Användningsområden för XR
  7. Aktuella forskningsfrågor och utmaningar inom XR-området

Laborationer:

  1. Grundläggande kunskaper: spelobjekt, förfabricerade objekt, programmering/skriptning
  2. Kamera, ljus, inmatning, kollisioner, användargränssnitt, programmerbara objekt
  3. Navigering, Cinemachine i Unity, asynkrona funktioner, korutiner, poolning
  4. Grundläggande och avancerade animeringsprinciper, avancerade programmerbara objekt
  5. Modellering, texturering, animering, skriptning i Blender
  6. ARCore, ARKit, ARFoundation, Ankare, Vuforia
  7. Teleportering och interaktion

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för aktuell teknik och användningsområden för utvidgad verklighet (XR)
  • redogöra för aktuella forskningsriktningar och utmaningar inom XR
  • skapa grundläggande modeller i modelleringsprogramvara och integrera dem i XR-projekt
  • självständigt utveckla XR-applikationer i spelmotorer och distribuera dem på XR-headset och smartmobiler
  • förklara och motivera vilka upplevelseaspekter som är väsentliga i XR-applikationer samt hur de kan mätas
  • välja väsentliga och nödvändiga mått för att bedöma upplevelser i specifika XR-experiment
  • analysera styrkor och svagheter med XR som medium och resonera om hur mediet kan förbättras 

i syfte att

  • kunna orientera sig inom XR områdets teori och praktik
  • kunna utveckla och utvärdera XR applikationer
  • förbereda för vidare studier inom området.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/DD100N/ID1018.

Kunskaper i grundläggande datalogi, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1338/DD1320-DD1328/DD2325/ID1020/ID1021.

Kunskaper i grundläggande människa-Datorinteraktion, 4,5 hp, motsvarande DH1623/DH1622.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DAT1 - Datorlaborationer, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Andrii Matviienko andriim@kth.se