Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH1624 Människa-datorinteraktion, grundläggande projekt 3,0 hp

Kursen ger grundläggande praktisk erfarenhet av att genomföra användarcentrerade designprojekt.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-03-16 - 2026-06-01
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

61313

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Kursansvarig

Profile picture Patric Dahlqvist

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH1624 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH1624 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av ett större praktiskt projekt baserat på de teoretiska grunderna som introducerats i DH1623.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter

- genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)

- genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper

- tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (t.ex. brainstormning)

- skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper

- utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation

- identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier

- reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar

i syfte att

- kunna använda designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.

- förbereda studenten för vidare studier inom området.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i människa-datorinteraktion, 4,5 hp, motsvarande slutförd kurs DH1623.

Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.

Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.

Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.