- Fundamentala metoder för robotinlärning, lärande i tillståndsrymder, lärande med sensorer och motorer i verkligheten.
- Lärande för att se: 3D-förståelse, lokalisering, bildmodeller med öppen vokabulär, bild-språkmodeller.
- Lärande för att kartlägga: Neurala världsrepresentationer och kartläggning.
- Lärande för att agera: Imitationsinlärning och förstärkande inlärning med robotar.
- Mot förkroppsligad AI: Stora språkmodeller för robotik, fundamentmodeller för robotik samt förkroppsligade bild-språk-handlingsmodeller.
DD2600 Robotinlärning och förkroppsligad AI 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Embody25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51869
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 30
- Målgrupp
Öppen för studenter från åk 3 samt för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD2600 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara de grundläggande idéerna och utmaningarna med inlärning för robotar
- redogöra för konceptet förkroppsligad artificiell intelligens och hur robotinlärning kan kombineras med storskaliga förtränade neuronnät som multimodala språkmodeller
- redogöra för den teoretiska bakgrunden bakom de metoder för robotinlärning som är vanligast
- analysera forskning inom området och kritiskt utvärdera metodernas svagheter och styrkor
i syfte att kunna:
- implementera, analysera och utvärdera enkla system för robotlärande
- tillgodogöra sig information om och läsa litteratur inom området
- implementera metoder baserade på ny forskning samt utvärdera dem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i djupinlärning, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DD2424/DD2437.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex