Kursen introducerar konceptet hälsodata och problematiserar aktuella frågor kring konceptet. Vilka aktörer är viktiga? Vad är balansen mellan hälsodata skapad av vården och den som skapas i vardagen? Hur används data för närvarande och vilka är kopplingarna mellan de olika typerna av data och avsedd användning?
CM2031 Introduktion till hälsodata 3,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CM2031 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- Redogöra vad hälsodata är utifrån olika definitoner
- Redogöra vilka organisatoriska och institutionella strukturer hanterar och påverkar hälsodata
- Diskutera olika typer av hälsodata (EPJ, bildbehandling, folkhälsa, PREM/PROM, registerdata, enheter, självrapporterande etc) och deras avsedda användningsområden
- Diskutera grundläggande informatikstandarder, standarder för datamodeller och hur de ansluter till olika typer av hälsodata
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Uppsats, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.