Introduktion till socialt och ekonomiskt hållbar utveckling samt etiska aspekter på teknikområdet
Grupparbete och gruppdynamik
Informationssökning, grundläggande vetenskapsteori och källkritik
Muntlig och skriftlig presentationsteknik
Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
Upplägg av programmet i medicinsk teknik, valmöjligheter, masterprogram, anställningsbarhet.
Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
Medicinteknisk historia
Kursens mål är att introducera och förklara ingenjörsrollen och innebörden av de olika målen för ingenjörsutbildningen. Kursen ska också fungera som en kurs där utbildningsprogrammets upplägg klargörs, de olika kommande kurserna i utbildningen presenteras och kopplingen mellan kurserna i utbildningsprogrammet och examensmålen betonas.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
göra väl motiverade inriktnings- och kursval
kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom progression i ämneskunskaper och generella färdigheter, plagiering och eget ansvar, studieteknik, prokrastinering, internationalisering, hälsa, minoriteter och likabehandling, studentinflytande och utbildningskvalitet
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av medicintekniska tillämpningar
redogöra för några viktiga händelser i medicinteknikens historia
utföra en akademisk ämnesstudie och presentera den muntligt och skriftligt
för att
få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
göra informerade val både under studietiden och därefter
påverka programmets utveckling.