- Vetenskapsteori
- Vetenskaplig metodik
- Vetenskapsetik och riskanalys
- Kemiingenjörens roll inom hållbar utveckling, jämställdhet, mångfald och likabehandling
CK2030 Vetenskapsmetodik och forskningsperspektiv 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_26_Default_picture.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Masterprogram, kemiteknik för energi och miljö, åk 1, Obligatorisk
Masterprogram, makromolekylära material, åk 1, Obligatorisk
Masterprogram, makromolekylära material, åk 1, POTE, Obligatorisk
Masterprogram, molekylär vetenskap och teknik, åk 1, Obligatorisk
Perioder
P3 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 12
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60991
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för hur grundläggande koncept inom vetenskapsteori, vetenskapsmetodologi och vetenskapsetik relaterar till kemivetenskapliga frågeställningar, problem och forskningsprojekt
- Diskutera hur grundläggande koncept inom vetenskapsteori, vetenskapsmetodologi och vetenskapsetik kan användas för att formulera hypoteser och forskningsfrågor samt definiera och genomföra forskningsprojekt av relevans för kemivetenskaperna
- Beskriva och diskutera sociala, ekonomiska och etiska aspekter av hållbar utveckling inom den akademiska och industriella kemivetenskapliga sektorn
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
En kandidatexamen som motsvarar en svensk kandidatexamen på 180 högskolepoäng. Förutom det krävs:
Kurser i kemi eller närliggande ämnen motsvarande minst 50 högskolepoäng. Kurser i matematik, numerisk analys och datateknik motsvarande minst 20 högskolepoäng.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL3 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL4 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen har överlappande teoriinnehåll med kursen AK2036 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik med tillämpningar (naturvetenskap).
Endast en av kurserna CK2030 och AK2036 får tas med i examen.