Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner. Inför seminarierna studeras video- och skriftligt material. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen en inlämningsuppgift, litteraturstudier, ett projektarbete som presenteras under ett seminarium och en skriftlig hemtentamen.
CH212V Synergonomi – riskbedömning och utveckling 2,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_CH212V.jpg)
Klagar kollegorna på huvudvärk? Böjer du dig framåt för att se bättre större delen av din arbetstid? Ljusförhållandena kanske kan förbättras? I denna kurs går vi igenom orsak och verkan av dåliga ljusförhållanden och hur de kan förbättras. Vi går igenom regler och lagar samt mätmetoder för utvärdering och tar fram åtgärder för riskminimering. Kursen ges som on-line seminarier torsdagar 13-15. Förberedelser inför dessa behövs för aktivt deltagande i seminarierna.
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Ingen information tillagdPerioder
P3 (2,5 hp)Varaktighet
Studietakt
17%
Undervisningsform
Distans Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Flemingsberg
Antal platser
5 - 30
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande
Anmälningskod
20076
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande
Kontaktperson
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Ljuset påverkar oss - vanliga symtom vid bristande synergonomiska förhållanden
- Synergonomi – påverkan på systemets produktivitet och kvalitet
- Synergonomisk riskbedömning
- Synkrävande arbeten
- Exempel på vanligt förekommande oönskade förhållanden – t.ex. i kontorsmiljöer, vård, och i industriella verksamheter
- Föreskrifter och regelverk beträffande belysningsplanering
- Helhetsperspektiv vid riskminskning människa-teknik-organisation.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om ljus och synergonomi på arbetsplatser. Studenten skall lära sig att mäta ljusförhållanden och använda synergonomiska riskbedömningsmetoder, och se möjligheter till att förbättra förhållanden och minska risker.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Beskriva, ge exempel på och förklara hur ljus och synförhållanden påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande samt arbetets produktivitet och kvalitet.
- Utföra mätningar och riskbedömningar av ljus och synförhållanden
- Beskriva och motivera valet av olika mätmetoder; kunna tolka och dra slutsatser utifrån mätresultat samt, vid behov, föreslå åtgärder för att förbättra förhållandena.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120 Hp, alternativt 2 års yrkeslivserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier (webbinarier), 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
*Vid förhinder kan något moment i SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. Denna kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.
Seminarier, (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, och 3.
En inlämningsuppgift (INL1 , 1,0 hp), betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2 och 3.
Tentamen (TEN1, 0,5 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1 och 3.
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Överlappar med CH2004 Bedömningar och åtgärder av den fysiska arbetsmiljön, TENA, 0,5 hp, och RED1, 1,0 hp.