Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

CH212V Synergonomi – riskbedömning och utveckling 2,5 hp

Klagar kollegorna på huvudvärk? Böjer du dig framåt för att se bättre större delen av din arbetstid? Ljusförhållandena kanske kan förbättras? I denna kurs går vi igenom orsak och verkan av dåliga ljusförhållanden och hur de kan förbättras. Vi går igenom regler och lagar samt mätmetoder för utvärdering och tar fram åtgärder för riskminimering. Kursen ges som on-line seminarier torsdagar 13-15. Förberedelser inför dessa behövs för aktivt deltagande i seminarierna.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P3 (2,5 hp)

Varaktighet

2024-01-16
2024-03-15

Studietakt

17%

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Antal platser

5 - 30

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande

Anmälningskod

20076

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan CH212V (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner. Inför seminarierna studeras video- och skriftligt material. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen en inlämningsuppgift, litteraturstudier, ett projektarbete som presenteras under ett seminarium och en skriftlig hemtentamen.

Kursinnehåll

  • Ljuset påverkar oss - vanliga symtom vid bristande synergonomiska förhållanden 
  • Synergonomi – påverkan på systemets produktivitet och kvalitet
  • Synergonomisk riskbedömning 
  • Synkrävande arbeten
  • Exempel på vanligt förekommande oönskade förhållanden – t.ex. i kontorsmiljöer, vård, och i industriella verksamheter
  • Föreskrifter och regelverk beträffande belysningsplanering
  • Helhetsperspektiv vid riskminskning människa-teknik-organisation.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om ljus och synergonomi på arbetsplatser. Studenten skall lära sig att mäta ljusförhållanden och använda synergonomiska riskbedömningsmetoder, och se möjligheter till att förbättra förhållanden och minska risker.

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Beskriva, ge exempel på och förklara hur ljus och synförhållanden påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande samt arbetets produktivitet och kvalitet.
  2. Utföra mätningar och riskbedömningar av ljus och synförhållanden 
  3. Beskriva och motivera valet av olika mätmetoder; kunna tolka och dra slutsatser utifrån mätresultat samt, vid behov, föreslå åtgärder för att förbättra förhållandena.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 Hp, alternativt 2 års yrkeslivserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier (webbinarier), 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

*Vid förhinder kan något moment i SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. Denna kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.

Seminarier, (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, och 3.

En inlämningsuppgift (INL1 , 1,0 hp), betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2 och 3.

Tentamen (TEN1, 0,5 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1 och 3.

Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Övrig information

Överlappar med CH2004 Bedömningar och åtgärder av den fysiska arbetsmiljön, TENA, 0,5 hp, och RED1, 1,0 hp.