Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH109V Ledarskap, entreprenörskap och innovation i hälsovårdsmiljöer 5,0 hp

Kursens ger dig kunskaper för att leda, driva entreprenörskap i, och förnya den ständigt föränderliga hälsovårdsbranschen. Delarna Entreprenörskap och Innovation ges av experter vid Europas ledande universitet inom området.

Välkommen till kursstart! Torsdagen den 28 augusti kl 15.00-17.00

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH109V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH109V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är uppdelad i tre distinkta avsnitt: Ledarskap, Entreprenörskap och Innovation, med fokus på att förstå och ta itu med utmaningar och möjligheter i vårdbranschen.

  • Ledarskap (1 hp)
  • Entreprenörskap (2 hp)
  • Innovation (2 hp)

Kursens ges helt på distans, på engelska. Kursen ges av KTH, men är ett samarbete mellan KTH och två europeiska universitet. Delarna entreprenörskap och innovation i vårdbranschen ges av Europas experter inom området. 

Kursen omfattar obligatoriska webb-seminarier, med tillhörande reflektionsövningar och inlämningsuppgifter, litteraturstudier och inspelade föreläsningar. Rapporter redovisas i form av en skriftlig rapport samt i samband med webb-seminarier.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper om för att leda, förnya och driva entreprenörskap i den komplexa och ständigt föränderliga hälsovårdsbranschen (som internationellt ses som en svårpredikterad omgivning och kallas ’VUCA’ (Volatility, Uncertainty, Complexity, and Ambiguity).

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Förstå och redogöra för förändringar och utmaningar som har att göra med ledarskap, entreprenörskap och innovation i hälso- och sjukvårds-organisationer.
  2. Förstå och redogöra för hur ledarskapsstilar och ledarskapsstrategier kan utformas i vårdbranschen och kunna ge exempel på ledarskapsstrategier som passar för organisatorisk förändring och innovation inom hälso- och sjukvården.
  3. Redogöra för strategier för ett hållbart entreprenörskap inom hälso- och sjukvården. 
  4. Identifiera och utvärdera intreprenöriella möjligheter inom hälso- och sjukvården, så som effektiv planering och lansering av hälsosatsningar.
  5. Definiera innovationsekosystem i hälsovårdsmiljöer inklusive deras särskiljande element och alternativa tillämpliga tillvägagångssätt.
  6. Redogöra för hur innovation bör drivas inom sjukvården, inklusive de olika metoder som är tillämpliga för utveckling av nya produkter inom sjukvården.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom hälso/sjukvård.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • RED1 - Redovisning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED2 - Redovisning, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED3 - Redovisning, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

RED1, examinerar kursmål 1,2

RED2, examinerar kursmål 1,3,4

RED3, examinerar kursmål 1,5,6

Slutbetyget är ett viktat (baserat på hp per examinationsmoment) medelvärde av betygen på de tre examinationsmomenten, RED1-3.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se), Ellen Jaldestad ellkar@kth.se