Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH106V Buller och vibrationer i arbetslivet - riskbedömning och utveckling 4,5 hp

Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi kan bedömas och utvecklas, samt specifikt hur buller och vibrationer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, och hur dessa två faktorer kan mätas, riskbedömas och hanteras för att minska riskerna. 

OBS! All undervisning sker på distans!

Alla seminarier på torsdagar 13-15 med början torsdagen den 31 oktober 2024. Välkommen!

Appar laddas ner i mobilen för mätningar av buller eller vibrationer i praktiska kursmoment.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (4,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

10055

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

5 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH106V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH106V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner av dessa samt video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet kan det ingå demonstrationer av appar och instrument. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, två hemlaborationer med hjälp av appar, ett projektarbete och en skriftlig hemtentamen.

Kursinnehåll

  • Buller - definition
  • Vibrationer - definition
  • Akuta och långvariga hälsoeffekter 
  • Arbetsmiljöregler inom området
  • Tekniska mätningar av buller och vibrationer 
  • Gränsvärden och riskbedömning
  • Anpassade åtgärder

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi kan bedömas och utvecklas, samt specifikt hur buller och vibrationer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, och hur dessa två faktorer kan mätas, riskbedömas och hanteras för att minska riskerna. 

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Ge exempel på var i arbetslivet buller och vibrationer förekommer.
  2. Beskriva hur buller och vibrationer kan påverka hälsa.
  3. Utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av buller och vibrationer enligt aktuella standards.
  4. Redogöra för hur risker med buller och vibrationer kan åtgärdas och ge exempel på specifika åtgärder i olika verksamheter (se mål 1). 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6. Matematik B/ 2a, 2b eller 2c 

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LABA - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Laborationer (LABA), 1,0 hp) betygsskala: P,F, examinerar kursmål 3

Projektarbete (PRO1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 1 - 4

Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 4. 

Tentamen (TEN1, 1,5 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F, examinerar kursmålen 1, 2 och 4

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Övrig information

Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.