Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner av dessa samt video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet kan det ingå demonstrationer av appar och instrument. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, två hemlaborationer med hjälp av appar, ett projektarbete och en skriftlig hemtentamen.
CH106V Buller och vibrationer i arbetslivet - riskbedömning och utveckling 4,5 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi kan bedömas och utvecklas, samt specifikt hur buller och vibrationer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, och hur dessa två faktorer kan mätas, riskbedömas och hanteras för att minska riskerna.
OBS! All undervisning sker på distans!
Alla seminarier på torsdagar 13-15 med början torsdagen den 31 oktober 2024. Välkommen!
Appar laddas ner i mobilen för mätningar av buller eller vibrationer i praktiska kursmoment.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
10055
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
5 - 50
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH106V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Buller - definition
- Vibrationer - definition
- Akuta och långvariga hälsoeffekter
- Arbetsmiljöregler inom området
- Tekniska mätningar av buller och vibrationer
- Gränsvärden och riskbedömning
- Anpassade åtgärder
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap generellt om hur arbetsmiljöutveckling bör bedrivas, hur arbetsolyckor kan förebyggas, hur ergonomi kan bedömas och utvecklas, samt specifikt hur buller och vibrationer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestation, och hur dessa två faktorer kan mätas, riskbedömas och hanteras för att minska riskerna.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Ge exempel på var i arbetslivet buller och vibrationer förekommer.
- Beskriva hur buller och vibrationer kan påverka hälsa.
- Utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av buller och vibrationer enligt aktuella standards.
- Redogöra för hur risker med buller och vibrationer kan åtgärdas och ge exempel på specifika åtgärder i olika verksamheter (se mål 1).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6. Matematik B/ 2a, 2b eller 2c
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LABA - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Laborationer (LABA), 1,0 hp) betygsskala: P,F, examinerar kursmål 3
Projektarbete (PRO1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 1 - 4
Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 4.
Tentamen (TEN1, 1,5 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F, examinerar kursmålen 1, 2 och 4
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.