Kursen omfattar:
- LCA metodik
- LCA-verktyg och -databaser
- Fördjupning kring livscykelpåverkan inom ett specifikt område som studenterna själva väljer
- Föreläsning från industrin med exempel på användning av LCA för beslutsfattande
Produkter, tjänster och infrastruktur orsakar miljöpåverkan under hela deras livscykel - från utvinning av råmaterial, genom användning till avfallshantering. LCA är en metod för att kvantifiera effekter under livscykeln. Det används för att identifiera viktiga miljöaspekter och undvika att miljöproblem förskjuts till andra delar av livscykeln. LCA och livscykeltänkande används för beslutsfattande inom industri och för offentlig planering och beslutsfattande. I den här kursen lär sig studenterna grunderna i metodiken, att använda LCA-programvara och övar i projekt med tillämpningar inom system för teknik och samhällsplanering.
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AL2608 (HT 2023–)Kursen omfattar:
Kursens övergripande mål är att utveckla studentens förmåga att bedöma miljöpåverkan av komplexa system inom teknik och samhällsplanering utifrån ett livscykelperspektiv, genom att ge teoretisk och praktisk kompetens i Livscykelanalys (LCA).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM) eller Masterprogram, miljöteknik och hållbar infrastruktur (TMHIM) och avklarad kurs AL1301 eller motsvarande kunskaper inom miljö och hållbar utveckling.
Övriga: Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen eller annan motsvarande teknisk eller naturvetenskaplig examen på grundnivå med en omfattning av minst 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Engelska B/6 eller motsvarande. Avklarad kurs AL1301 eller motsvarande kunskaper inom miljö och hållbar utveckling.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.