Metoder för fastighetvärdering, känslighets- och scenarioanalyser, fastighetsmarknadsinformation, marknaden för fastighetsvärdering.
AI2154 Avancerad fastighetsvärdering och analys 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-01-13 - 2026-03-13
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60131
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Villkorligt valbar för masterprogrammet Fastigheter och byggande (TFOBM), ÅK1.
Sökbar för alla masterprogram.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2154 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska kursdeltagare kunna:
- Tillämpa traditionella och avancerade fastighetsvärderingsmetoder för olika typer av fastigheter.
- Beskriva och analysera utmaningar och begränsningar i samband med att samla in, tolka och använda fastighetsmarknadsdata.
- Förklara och analysera förändringar i marknadsförutsättningar för fastighetsvärderingstjänster.
- Identifiera olika värderingsstandarder och förklara betydelsen av transparens och hållbarhetsöverväganden i fastighetsvärderingsförfaranden och praxis.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i kvantitativa metoder motsvarande innehållet i kursen AI2152
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.