- Syften med och roller inom Facility Management
- Strategier och strategiutveckling
- Människor och organisation (intressentanalys, engagemang, kommunikation)
- Outsourcing, inköp, kontraktsmodeller och kontraktsledning
- Styrning och uppföljning (resultatmätningar, nyckeltal, benchmarking, riskhantering (hot och möjligheter)
- Förändringsledning och innovation inom Facility Management
- Tillämpning av vetenskaplig metod, analys och rapportering
AI2117 Facility Management 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50184
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 12
- Målgrupp
Rekommenderad för masterprogrammet Fastigheter och byggande (TFOBM), ÅK2.
Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2117 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att utveckla deltagarnas förståelse av principer och modeller för Facility Management (FM), och för hur FM-organisationen kan stödja kärnverksamheten hos fastighetsägare och hyresgäster/användare. Efter kursen ska deltagarna kunna:
- Utveckla och beskriva en strategi för Facility Management för en specifik organisation, baserat på en undersökning och analys av behov och möjligheter, samt på kunskap om relevanta metoder och verktyg.
- Analysera och förklara hur Facility Management (FM) kan skapa mervärde för organisationer genom strategiska fastighetsbeslut och tjänsteutveckling. Identifiera och utvärdera olika modeller och ramverk för värdeskapande inom FM och CREM, samt diskutera hur dessa modeller kan anpassas till olika organisatoriska och marknadsmässiga kontexter.
- Undersöka, beskriva och analysera ett verkligt innovations- eller förändringsinitiativ med koppling till Facility Management. Baserat på vetenskaplig litteratur och metod analysera och reflektera hur det studerade initiativet påverkar hållbarhet, digitalisering och ekonomisk effektivitet inom företaget och samhällsbyggnadssektorn. Rapportera resultaten i en vetenskaplig uppsats.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avslutat examensarbete grundnivå (15hp) inom samhällsbyggnad, företagsekonomi, fastighetsekonomi.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekomendation från KTHs handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter Bedömningen av kursen baseras på en kombination av deltagande i obligatoriska aktiviteter i klassrummet (seminarier), diskussioner och presentationer samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.