Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AI2117 Facility Management 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50184

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 12

Målgrupp

Rekommenderad för masterprogrammet Fastigheter och byggande (TFOBM), ÅK2.

Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AI2117 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan AI2117 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Syften med och roller inom Facility Management
  • Strategier och strategiutveckling
  • Människor och organisation (intressentanalys, engagemang, kommunikation)
  • Outsourcing, inköp, kontraktsmodeller och kontraktsledning
  • Styrning och uppföljning (resultatmätningar, nyckeltal, benchmarking, riskhantering (hot och möjligheter)
  • Förändringsledning och innovation inom Facility Management
  • Tillämpning av vetenskaplig metod, analys och rapportering

Lärandemål

Målet med kursen är att utveckla deltagarnas förståelse av principer och modeller för Facility Management (FM), och för hur FM-organisationen kan stödja kärnverksamheten hos fastighetsägare och hyresgäster/användare. Efter kursen ska deltagarna kunna:

  • Utveckla och beskriva en strategi för Facility Management för en specifik organisation, baserat på en undersökning och analys av behov och möjligheter, samt på kunskap om relevanta metoder och verktyg.
  • Analysera och förklara hur Facility Management (FM) kan skapa mervärde för organisationer genom strategiska fastighetsbeslut och tjänsteutveckling. Identifiera och utvärdera olika modeller och ramverk för värdeskapande inom FM och CREM, samt diskutera hur dessa modeller kan anpassas till olika organisatoriska och marknadsmässiga kontexter.
  • Undersöka, beskriva och analysera ett verkligt innovations- eller förändringsinitiativ med koppling till Facility Management. Baserat på vetenskaplig litteratur och metod analysera och reflektera hur det studerade initiativet påverkar hållbarhet, digitalisering och ekonomisk effektivitet inom företaget och samhällsbyggnadssektorn. Rapportera resultaten i en vetenskaplig uppsats.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avslutat examensarbete grundnivå (15hp) inom samhällsbyggnad, företagsekonomi, fastighetsekonomi.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekomendation från KTHs handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter Bedömningen av kursen baseras på en kombination av deltagande i obligatoriska aktiviteter i klassrummet (seminarier), diskussioner och presentationer samt skriftliga inlämningsuppgifter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå