Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG2151 Stadsutveckling och -planering 7,5 hp

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Masterprogram, hållbar samhällsplanering och stadsutformning, åk 1, Villkorligt valfri

Perioder

P3 (7,5 hp)

Varaktighet

2025-01-14
2025-03-16

Studietakt

50%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

60378

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan AG2151 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar kommunal planering och stadsutveckling med utgångspunkt i samtida praxis. I kursen undersöks vilka visioner och koncept som används i dagens planering och hur arbetet med hållbar stadsutveckling drivs med hjälp av existerande planverktyg. Tre teman genomsyrar kursen:

- Platsens förutsättningar. Planens förankring i den lokala kontexten innebär att platsens förutsättningar ska styra planförslaget samt att utformningen av lokala livsmiljöer är anpassad till det lokala samhällets behov. Analys av platsspecifika förhållanden är därför en viktig del i planeringsprocessen som avgör kvalitén på slutresultatet.

- Bärande idéer. Kommunens arbete med hållbar stadsutveckling främjas av sammanhållande idéer och verkningsfulla åtgärder som formar områdets utveckling och som knyter an till existerande visioner inom kommunen och bland andra samhällsaktörer.

- Utformningen av planprocessen. Kommunen är beroende av olika kompetenser och samhällsaktörer som deltar i planeringen och genomförandet av planerna. Därför bör planeringsprocessen organiseras på ett sätt att den främjar öppenhet, nytänkande och delaktighet.

Kursen består av litteraturseminarier, projektarbete och eget arbete.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

-      Identifiera vilka förändringar behövs för att skapa hållbara livsmiljöer utifrån en allsidig analys av lokala förutsättningar och behov

-      Analysera och kritiskt utvärdera vilken stadsvecklingsstrategi kan möta problem- och målbilden och ta fram ett planförslag som genererar de ämnade kvalitéer i den lokala livsmiljön och främjar en omställning till ett hållbart samhälle.

-      Utforma en process för planläggning och plangenomförande som tar hänsyn till rådande sociala, ekonomiska, miljömässiga och institutionella faktorer, och som involverar berörda samhällsaktörer och kompetenser i olika skeden av processen. 

 -      Diskutera hur planförslaget tar hänsyn till individens och olika samhällsgruppernas användning och upplevelse av den lokala livsmiljön och reflektera över hur olika faktorer som kopplas till kön, ålder, kulturell och socio-ekonomisk bakgrund påverkar individens användning och upplevelse av livsmiljön

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

180 hp inklusive 45 hp inom arkitektur, samhällsplanering, samhällsekonomi, miljövetenskap eller samhällsbyggnadsteknik

Engelska 6

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Individuell inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Grupparbete, projekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd