Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AG115V Säkerhet och trygghet i praktiken 2,5 hp

Kursen behandlar säkerhet och trygghet ur ett interdisciplinärt perspektiv med fokus på boende och stgadsmiljö. I kursen kopplas situationsbaserad teori till praktisk med hjälp av fallstudier och föreläsare från praktik och adkademi. Kursen riktar sig till studenter inom samhällsplanering, sociologi/kriminologi, arkitektur, landskaps- och stadsplanering men även kulturgeografi, psykologi och ekonomi samt till praktiker inom kommuner, länsstyrelser, privat sektor och brottsförebyggande organisationer och polisen.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 fristående studerande

Målgrupp

Fristående sökande

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P4 (2,5 hp)

Varaktighet

2024-03-18
2024-06-03

Studietakt

17%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

10 - 25

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 fristående studerande

Anmälningskod

20104

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 fristående studerande

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan AG115V (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Säkerhet och trygghet är en mänsklig rättighet- att känna sig fri från risk och rädsla är

livsviktigt för alla människor. En trygg miljö möjliggör tillfredsställandet av de mest

fundamentala individuella behoven- en trygg bostad och en trygg stadsmiljö som tillåter fri

rörelse. Risken att vara ett brottsoffer är ett hot mot just denna fundamentala rättighet.

Beroende på vem du är, när och var du är- allt detta tillsammans- definierar risken

avbrottsoffrande.

I denna kurs tittar vi på sätt som individers ålder, kön, etnisk bakgrund och identitet korsar

varandra för att skapa barriärer och hinder mot trygghet. Så som vissa individer och grupper i

samhället är mer sårbara mot brott än andra, är bestämda platser som är större

brottsmåltavlor än resten av staden. Vidare tittar vi på specifika fysiska och sociala

miljöegenskaper av dessa platser i förhållande till brottshändelser.

Vi granskar kritiskt mer än tre decennier av teorier om brott och miljöer som ett sätt att bygga

upp kunskap till mer medvetna handlingar under planering för säkra miljöer. Det är en

’blended learning course’ på tre olika sätt. För det första kombinerar kursen online digital

media med det traditionella så kallade Face-to-Face-kontakten samt fältarbetsmetoden. För

det andra används både engelsk och svensk litteratur och undervisning. Slutligen är kursen

baserad på både akademisk och praktisk kunskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

• förstå betydelsen av säkerhet/trygghet som flerdimensionella koncept

• tillämpa och kritiskt analysera de viktigaste teorierna som kopplar kriminalitet och

säkerhet/trygghet till offentliga miljöer.

• få en nyanserad syn på brottslighet och säkerhet i offentliga miljöer ur olika perspektiv:

användare, forskare och praktiker.

• diskutera de möjligheter och hinder som finns i situationsbaserad prevention i Sverige idag.

• använda relevant kunskap för att informera om planeringsmetoder vid hantering av

säkerhetsfrågor i Norden

• tillämpa nya färdigheter i en individuell inlämningsuppgift och kommunicera det skriftlig

rapport och muntlig presentation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Individuell inlämning, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till

studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med

dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att få godkänd slutbetyg krävs 75% närvaro i kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd