Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AD253V Bostadsfrågan: aktuella perspektiv på en klassisk utmaning 7,5 hp

Kursen ”Bostadsfrågan: aktuella perspektiv på en klassisk utmaning” kommer att ge studenter en översiktlig förståelse för bostaden som en väsentlig del av samhällets uppbyggnad och infrastrukturer. Tesen ”hållbara bostäder ger hållbara samhällen” kommer att prövas från många olika perspektiv som klimat, miljö & hållbarhet, bostaden som rättighet, den goda bostaden, bostadsmarknaden, bostadskris, bostadsförsörjningsansvar, bostadshistorier, mm.
Studenter kommer att möta framstående praktiker och teoretiker från bostadssektorn i föreläsningar och få många tillfällen till samtal. Fördjupningar kommer att ske genom fallstudier i samtida och historiskt bostadsbyggande. Den tvärvetenskapliga och breda ansatsen ska ge studenterna bättre verktyg och färdigheter att bidra till framtidens hållbara stadsutveckling.
Kursens pedagogiska upplägg bygger på 3-timmarsseminarier där aktuella perspektiv på bostadsfrågan introduceras i korta föreläsningar följt av ett fördjupande samtal mellan studenter. En övningsuppgift eller litteraturstudie återkopplar sedan till innehållet i föreläsningen. Seminarierna kompletteras med ett par studiebesök. Övningsuppgifter kopplade till föreläsningar och fördjupningssamtal utgör 4,0 HP av kursen. Övningsuppgifter kopplade till studiebesök och fallstudier utgör resterande 3,5 HP. 80% närvaro krävs för godkänt.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (4,0 hp), P2 (3,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

10015

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 20

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AD253V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AD253V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utgår ifrån specifika samtida exempel för att nå generell kunskap om bostadsbyggandet i Sverige. Kursen behandlar dels bostadsbyggande och dess processer från översiktsplanering och medborgardialoger till projektering och färdigställande, dels statlig och kommunal inverkan på bostadsbyggande, byggindustrins position och kapacitet inom bostadsbyggande, nuvarande och historiska bostadsbegrepp från olika yrkesgruppers perspektiv samt förvaltning, hållbarhet, livscykelanalyser och bostadens rumsliga relation till staden. Kursen inkluderar studiebesök, föreläsningar och uppgifter, både enskilt och i grupp.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- förstå och förklara samtida bostadsbyggandets planering, processer, produktion och förvaltning i en politisk, social och ekonomisk kontext

- förklara historiska utvecklingen av bostaden och bostadsbyggande i staden

- problematisera och tillämpa hållbarhets begreppet och livscykeltänkande i bostadsbyggande

- översiktligt använda gällande regelverk och urskilja målkonflikter i bostadsbyggande

- urskilja och göra enklare bedömningar av kvalitet, arkitektur och design i bostaden och bostadsbyggande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120hp i arkitektur, landskapsarkitektur eller ämne samhällsplanering.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 4,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Lärandemålen examineras i moment 1 och 2 genom redovisningar av vid kursstarten specificerade övningsuppgifter. För betyg krävs godkända övningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och studiebesök.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå