Den svenska byggnadsrestaureringens teori och praktik behandlas i en serie föreläsningar. Obligatorisk kurslitteratur diskuteras och examineras vid seminarier. En individuell övningsuppgift, som behandlar kurslitteratur samt en vald fallstudie, ingår i kursen. Ämnet för övningsuppgiften väljs i samråd med kursansvarig.
AD201V Svensk restaureringshistoria 7,5 hp
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om 1800- och 1900-talets teori och historia på byggnadsrestaureringens område i Sverige, med vissa parallella utblickar mot omvärlden.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD201V (VT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om 1800- och 1900-talets teori och historia på byggnadsrestaureringens område i Sverige, med vissa parallella utblickar mot omvärlden.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- 60 hp högskolestudier inom arkitektur, kulturmiljövård eller humanvetenskapliga ämnen
- Dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- MOM1 - 7,5 hp, betygsskala: P, F
För godkänt på hela kursen krävs att momentet är godkänt samt 75% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.