Kursen består av en serie föreläsningar och seminarier relaterade till arkitektoniska frågeställningar. Alla studenter ska producera material och sedan presentera vid slutseminarium.
A52O2A Orientering; Arkitekturens teknik, teori och historia 5:2 3,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
60052
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast för studenter antagna till åk 5 ARKIT samt åk 2 TARKM.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Per Franson
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A52O2A (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att utifrån studenternas tidigare kunskaper öva studenternas förmåga att formulera en undersökning/ ett projekt som utgångspunkt för en aktuell arkitektonisk frågeställning/tema.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Formulera och genomföra en undersökning kring en arkitektonisk frågeställning
- Analytisk och kritisk omsätta undersökningen i ett arkitektonisk förslag
- Reflektera kring det egna lärandet
- Formulera en relevant arkitektonisk frågeställning till sin thesis booklet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett läsårs godkända obligatoriska kurser på masterprogrammet i arkitektur eller Arkitektutbildningens avancerade nivå, eller motsvarande (60hp).
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
En förutsättning för examination är 80% närvaro och aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier och andra kursaktiviteter samt godkända uppgifter
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.