Med bakgrund av de tidigare urbana projekten i olika skalor fokuserar kursen på uppgiften att utveckla och presentera ett genomarbetat komplext byggnadsprojekt. Uppgiften innefattar att tolka programmets potential och utveckla dess funktionella organisation till en arkitektonisk gestaltad helhet. Kursen jobbar med en fördjupad förståelse för den specifika byggnadstypens funktion, organisation, teknik och rumsgestaltning. Relationen till den lokala platsens förutsättningar gällande omgivande miljö/terräng, ekologi, mm. skall hanteras i kursen. Byggnadstypens specifika tekniska krav skall uppmärksammas och utvecklas i övningsprojektet.
A31EXA Examensarbete inom arkitektur, grundnivå 15,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (2,5 hp), P4 (12,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60043
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast ARKIT årskurs 3.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A31EXA (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att metodisk och kritiskt hantera ett komplext byggnadsprogram och utveckla det till ett genomarbetatarkitektoniskt projekt som står i relation till byggnadens och den omgivande miljöns behov och förutsättningar.
- kunna redovisa byggnadens tredimensionella uppbyggnad och förhållningssätt i relation till omgivande miljö.
- visa en förståelse för byggtekniska system och bearbeta olika arkitektoniska och tekniska aspekter av en viss komplexitet och syntetisera dem till en arkitektonisk helhet särskilt i relation till samhällets mål för en hållbar utveckling.
- kunna diskutera och argumentera för ställningstaganden i sitt projekt och kunna beskriva det och göra bedömningar utifrån de grundläggande begreppen från årskurs 1-3 och redovisa och kunna behärska nödvändiga digitala/analoga verktyg och redovisningstekniker.
- Kommunicera gestaltningsstrategier med hjälp av muntlig presentation och grafisk representation som redovisar arbetsprocessen och en reflektion över sitt lärande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Du ska ha godkänt betyg i kursen A31P1A Arkitekturprojekt 3:1, Stadsbyggnad 12,0 hp och A31P2D Projekt 3:2 Stadsrum och landskap 6,0 hp. Projektkursen A31P2D ska vara godkänd eller bedömas kunna bli godkänd efter komplettering.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Lärandemålen examineras genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Papperskopia på kandidatarbetet är obligatorisk och ska lämnas in för att få godkänt betyg (arkiveras).
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator, övriga lärare och ev. jury med bedömning i följande fyra delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. Redovisning av en reflektion av det egna lärandet.
Projektet ska genomföras inom kursens givna tidsram
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.