Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A11P3B Arkitekturprojekt 1:3 Boende, arbete, klimat 16,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (8,0 hp), P4 (8,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60038

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

ARKIT årskurs 1

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Weronica Ronnefalk (weronica.ronnefalk@arch.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan A11P3B (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan A11P3B (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I det stora projektet i åk 1 utförs en undersökning av sambanden mellan boende, aktivitet, klimat, genom gestaltningen av ett sammansatt rumsprogram för en byggnad i en stadsmiljö. Aspekter och frågeställningar kring boende, aktivitet och klimat studeras och organiseras med hjälp av begreppen struktur och plats. Klimat belyses dels genom att sol, vind och temperaturförhållanden får informera gestaltningen men också genom att politiska, sociala, ekonomiska, kulturella, etc frågor som t.ex. genus och maktperspektiv belyses genom att bostadsarkitekturens normativa aspekter problematiseras och kritiskt informerar gestaltningsprocessen. Viktigt för arbetsprocessen är insamlandet av referenser som kompletterar och belyser relevanta typologier och kan informera gestaltningen av projektet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • Bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på en arkitektonisk lösning för boende kopplad till material och mått utifrån ett sammansatt rumsprogram på en given plats
  • Börja studera och förstå arkitekturens material, mått och deras konsekvenser
  • Problematisera begreppet boende, i relation till t.ex. aktivitet, klimat, struktur, plats etc.
  • Rita planer, sektioner, elevationer
  • Använda referenser för att undersöka arkitektoniska kvaliteter
  • Reflektera över och utvärdera sitt resultat och sin arbetsprocess samt sammanställa det i en portfölj tillsammans med sina andra projekt/kurser från året.
  • Förstå och använda de introducerade begreppen för att beskriva och diskutera arkitektoniska kvaliteter

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänt projekt 1:1 (A11P1B). Projekt 1:2 (A11P2B) ska vara godkänt eller bedömas kunna bli godkänt efter komplettering.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • APRO - Arkitekturprojekt, 16,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Generellt:

Projektens lärandemålen examineras under hela utbildningens grundnivå  genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande tre delar:

1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.

2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.

3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.

4.Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.

Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Weronica Ronnefalk (weronica.ronnefalk@arch.kth.se)