I det stora projektet i åk 1 utförs en undersökning av sambanden mellan boende, aktivitet, klimat, genom gestaltningen av ett sammansatt rumsprogram för en byggnad i en stadsmiljö. Aspekter och frågeställningar kring boende, aktivitet och klimat studeras och organiseras med hjälp av begreppen struktur och plats. Klimat belyses dels genom att sol, vind och temperaturförhållanden får informera gestaltningen men också genom att politiska, sociala, ekonomiska, kulturella, etc frågor som t.ex. genus och maktperspektiv belyses genom att bostadsarkitekturens normativa aspekter problematiseras och kritiskt informerar gestaltningsprocessen. Viktigt för arbetsprocessen är insamlandet av referenser som kompletterar och belyser relevanta typologier och kan informera gestaltningen av projektet.
A11P3B Arkitekturprojekt 1:3 Boende, arbete, klimat 16,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (8,0 hp), P4 (8,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60038
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
ARKIT årskurs 1
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Weronica Ronnefalk (weronica.ronnefalk@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A11P3B (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på en arkitektonisk lösning för boende kopplad till material och mått utifrån ett sammansatt rumsprogram på en given plats
- Börja studera och förstå arkitekturens material, mått och deras konsekvenser
- Problematisera begreppet boende, i relation till t.ex. aktivitet, klimat, struktur, plats etc.
- Rita planer, sektioner, elevationer
- Använda referenser för att undersöka arkitektoniska kvaliteter
- Reflektera över och utvärdera sitt resultat och sin arbetsprocess samt sammanställa det i en portfölj tillsammans med sina andra projekt/kurser från året.
- Förstå och använda de introducerade begreppen för att beskriva och diskutera arkitektoniska kvaliteter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt projekt 1:1 (A11P1B). Projekt 1:2 (A11P2B) ska vara godkänt eller bedömas kunna bli godkänt efter komplettering.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- APRO - Arkitekturprojekt, 16,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Projektens lärandemålen examineras under hela utbildningens grundnivå genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande tre delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4.Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.
Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.