Här hittar du tips och svar på vanliga frågor om Ladok.
Användartips för Ladok
Webbläsare
Vi rekommenderar att du använder Mozilla Firefox, Chrome eller Microsoft Edge.
Om du studerat vid fler lärosäten
Om du studerar eller har studerat vid flera lärosäten i Sverige så kan du iLadok för studenterbyta lärosäte och där se dina uppgifter.
Automatisk inloggning till fel lärosäte
Om du har konto vid andra lärosäten kan du få problem vid inloggning. Det kan vara så att du automatiskt är uppkopplad till det andra lärosätet.
Klicka här för att nollställa inloggningen
. Därefter ska du logga in på nytt, välj KTH Royal Institute of Technology som identity service provider.
Om du inte är student längre och saknar inloggningsuppgifter till KTH
Om du inte längre har ett KTH-konto kan du logga in i en begränsad av version av Ladok för studenter.
Om du inte har svenskt personnummer eller studentkonto
För studenter utan svenskt personnummer eller studentkonto finns för tillfället ingen möjlighet att logga in i Ladok när studentkontot inte längre är aktivt. För dessa studenter gäller att de fortfarande behöver
kontakta sitt lärosäte
i den här typen av ärenden. Vissa studenter har ett användarkonto på
antagning.se
med sitt interimspersonnummer. Dessa kan fortsätta logga in i Ladok med konto från
antagning.se
så länge det finns kvar.
Logga in med eduID eller annat alternativ
Klicka på
Ladok för studenter
och länken Välj lärosäte, ange exempelvis eduid i sökfältet, och välj därefter eduID Sweden.
Du väljer framöver eduID, inte KTH, i listan över lärosäten när du ska logga in. Du kan ta bort KTH som alternativ.
Svar på vanliga frågor om Ladok (FAQ)
Om nedan frågor och svar inte besvarar dina frågor, är du välkommen att kontakta oss på
studentdata@kth.se
.
Ladok för studenter i personliga menyn (under rubriken Tjänster)
All information om exempelvis kursregistreringar, anmälan till tentor och resultat på kurser finns i studenttjänsten "Ladok för studenter".
Via Personliga menyn, som ligger längst upp på KTH:s hemsida, under Tjänster och rubriken Ladok för studenter ser du länkar till studentgränssnittet "Ladok för studenter". Du kan även logga in via länken
Ladok för studenter
. Har du studerat vid flera lärosäten i Sverige, så väljer du det lärosäte du vill se uppgifter för.
Du kommer att få e-post när ett nytt resultat har rapporterats in. Kontrollera att du har aktuell e-post angiven i Ladok för studenter. Mailutskick som rör resultat går till den adress som finns angiven i Ladok för studenter. KTH-utskick om salsplacering skickas till din KTH-mejl. Läs mer om salsplacering för tentamen på
Examination och tentamen
.
Person- och kontaktuppgifter
Du loggar in via Personliga menyn och rubriken Tjänster. Under ditt namn under "Mina inställningar" kan du ändra dina kontaktuppgifter.
Ändrar du e-postadress så ändras inte automatiskt den som finns angiven som vidarebefordran vid KTH. Det gör du i Personliga menyn. Klicka på ditt namn till vänster, under "Mina inställningar" hittar du "Vidarebefordran av e-post från din KTH-epostadress". Det är viktigt att denna är uppdaterad då vissa av notifieringarna som KTH skickar går till den adressen du anger på KTH, till exempel salsplacering vid tentor.
För dig som har ett svenskt personnummer finns folkbokföringsadress i Ladok och den uppdateras kontinuerligt från Skatteverket. När du flyttar anmäler du ändring av folkbokföringsadress hos
skatteverket.se
. På
adressandring.se
kan du ändra så att din post eftersänds.
Om du är antagen med ett tillfälligt interimspersonnummer och får ett svenskt personnummer från Skatteverket behöver du informera KTH om det. Kontakta KTH via formuläret nedan för att uppdatera ditt personnummer i studentregistret, Ladok. Ändringen kommer att gälla på KTH, andra lärosäten och tjänster (till exempel Mecenat) som är anslutna till KTH och Ladok.
Om du har svenskt personnummer och har tilltalsnamnet markerat som "tilltalsnamn" i folkbokföringen läggs endast tilltalsnamnet in som förnamn i Ladok. Ser du alla namn är det troligen inte markerat, kontakta då Skatteverket i frågan.
Om du har ett mellannamn läggs det in som förled i efternamnet i Ladok.
Identitetsuppgifter på personer med svenskt personnummer ägs av folkbokföringen varför de inte kan ändras. Kontakta Skatteverket för en eventuell ändring.
I de olika intygen som finns kan du göra viss begränsning på vilken information som du vill att intyget ska visa. I resultatintyget går det exempelvis att begränsa så att intyget bara visar vissa kurser eller program.
För att verifiera intyg följer du länken som finns längst ner på dokumentet. När personnumret och det kontrollnummer som återfinns längs ned på intyget anges, hämtas en kopia av intyget upp i webbläsaren.
Visa kurser eller resultat
Gå in via Personliga menyn under rubriken Tjänster och länken Ladok för studenter och klicka på Startsida. På Startsidan visas det som är aktuellt nu såsom kursregistrering eller anmälan till tentor.
I menyn Min utbildning visas en sammanställning av alla din uppgifter. Där kan du filtrera på avklarat, ej avklarat och liknande.
Gå in via Personliga menyn under rubriken Tjänster och länken Ladok för studenter och klicka på Startsida. Har du fått ett nytt resultat så får du ett mejl automatiskt skickat till dig. På Startsida så visas en grön info-ruta första gången du loggar in, informationen försvinner därefter. Du kan sedan gå in i menyn under Min utbildning och klicka in på kursen, där visas en grön info-ruta med betyget. Du kan även skapa ett resultatintyg.
Tentamen
Salsplaceringen skickas med e-post till den adress du angett på KTH, har du en annan adress angiven i Studenttjänsten så kan du missa information om du inte har koll i fler inboxar. Ändra så att du har samma adress under kontaktuppgifter i Studenttjänsten som under vidarebefordrad adress.
Viss e-post blir spamklassad, exempelvis @live, @hotmail eller @outlook, vilket kan göra att våra mejl fastnar hos e-postleverentören.
Har du frågor om salsplacering, kontakta din kursexpedition för aktuell tenta.
Om du redan har godkänt betyg på kursen och vill plussa måste du kontakta studentexpeditionen och höra om de tillämpar plussning. Plussning gäller inte alla kurser.
De skannade tentorna hittar du i Personliga menyn under rubriken Tjänster och länken Ladok för studenter eller på länken:
Skrivna tentor
Du anmäler dig via Ladok för studenter på Startsida. Har du tentor att anmäla dig till så visas de på Startsida. Du kan även gå in under Examinationstillfällen i menyn, där kan du filtrera tentor du inte är anmäld till, tentor du är anmäld till eller de som har passerat.
Samma gäller som för ordinarie tentamen. Du anmäler dig via Ladok för studenter på Startsida. Har du tentor att anmäla dig till så visas de på Startsida. Du kan även gå in under Examinationstillfällen i menyn, där kan du filtrera tentor du inte är anmäld till, tentor du är anmäld till eller de som har passerat.
I tentaschemat finns alla tillfällen, du kommer även att få en notifiering i megafonen i den personliga menyn när du har något att anmäla dig till. Det är viktigt att känna till anmälningstiderna.
Då har du ingen anmälan att göra, kursexpeditionen har alltså inte öppnat upp för din kurs eller kurstillfälle ännu. Kontakta
kursexpeditionen
och hör vad som gäller, om de eventuellt har missat att öppna anmälan eller om den inte ges denna gång.
När du klickat på Anmäl i den blå rutan så får du direkt upp att du ska bekräfta anmälan. Därefter visas en grön info-ruta där det står att du är anmäld, rutan försvinner därefter. För att se de tentor du är anmäld till, gå till Examinationstillfällen och filtrera på Anmäld. Om du inte kan klicka och anmäla dig kontaktar du Ladoksupporten på
studentdata@kth.se
.
Kurser och kursregistrering
Efter att du klickat på den blå knappen, Registrera, så ska du direkt bekräfta din registrering. Därefter visas en grön info-ruta om att du är registrerad, den försvinner kort därefter. Om du vill se dina registreringar, gå in under Min utbildning, vid kursen visas till höger en blå inforuta där det står "Registrerad".
Att omregistrera sig innebär att du har för avsikt att läsa om en kurs. Du måste först kontakta
kursexpeditionen
för aktuell kurs så att de kan göra ett kurstillfällesbyte. När det är klart så kan du själv omregistrera dig via Ladok för studenter om registreringsperioden är öppen.
Registreringsperioden måste vara öppen för att registrering ska vara möjlig, se anmälningstider här:
Kursregistrering
På startsidan i Ladok för studenter så ser du vilka kurser som du kan registrera dig på, alltså där registreringen är öppen. Det framgår hur många dagar det är till registreringsperioden stänger.
Kurser där registreringsperioden inte öppnat än visas på Startsidan under rubriken Aktuella kurser, det framgår hur många dagar det är till registreringsperioden öppnar. Under Min utbildning visas samtliga kurser, är du inte registrerad än så visas en vit ruta till höger där det står "Inte registrerad".
Saknar du någon kurs där, kontakta studentexpeditionen för ditt program för vidare vägledning. Det är viktigt att du gör det innan registreringsperioden är stängd.
Kursregistrering öppnar oftast torsdagen veckan innan terminen eller perioden startar och den stänger oftast måndagen en vecka efter terminsstart eller periodstart. Avvikelser kan förekomma där kurserna inte följer läsperioderna.
Här kan du se anmälningstiderna för kursregistrering kommande läsår:
Kursregistrering
.