Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME1037 Genus och jämställdhet i arbetslivet i teknikyrken 6.0 hp

Kurs-PM HT 2024-50092

Version 1 – 2024-09-26 14:27:53

Kursomgång

HT 2024-50092 (Startdatum 2024-10-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Teori om genus och organisation
  • Forskning om jämställdhetsarbete; problem, metoder för förändring och möjliga resultat
  • Teori om genus och teknik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva en arbetsplats utifrån begreppet könsstruktur och analysera betydelser av könsfördelningar, segregeringsmönster och maktfördelning
  2. Beskriva organisationskulturer utifrån ett genusperspektiv och analysera betydelser av olika organisationskulturers uttryck i relation till genus
  3. Beskriva hur teknik är könsmärkt och analysera teknik utifrån ett kritiskt genusperspektiv
  4. Identifiera ojämställdhet på arbetsplatser och identifiera olika metoder för ökad jämställdhet, speciellt i relation till teknikyrken
  5. Analysera och diskutera förändring och motstånd i praktiskt jämställdhetsarbete i organisationer där ingenjörer är verksamma

Läraktiviteter

Kursen innehåller två huvudsakliga spår teoretiskt, nämligen teori om organisation och kön och teori om genus inom teknikvetenskapen. Dessa områden relateras till varandra på olika sätt genom kunskaper om hur kön/genus skapas både på samhälls- och organisationnivå. Kursen innehåller också forskning om jämställdhetsarbete, där problem, metoder för förändring och möjliga resultat behandlas.

Föreläsningar kombineras med övningar och diskussioner. Studenterna ska läsa anvisad kurslitteratur som hör till varje lektion. Inför varje lektion (utom den första och sista lektionen) skriver studenterna en kort reflektion utifrån vad de läst och hört i samband med föregående lektion. Denna reflektion lämnas in via Canvas. Varje lektion inleds med att ett urval studenter presenterar sina reflektioner. Föreläsningar och övningar underlättar inläsningen bland annat genom möjligheter att ta upp frågor samt reflektera och diskutera litteraturen.

Undervisningen är obligatorisk och studenterna förväntas att delta aktivt under lektionerna samt skickar in sina reflektioner. Det är tillåtet att missa tre tillfällen under kursens gång. Vid frånvaro på fler än tre tillfällen blir det en skriftlig kompletteringsuppgift. Vid fler än fem frånvarotillfällen måste deltagandet i kursen diskuteras med kursansvarig för beslut.

Kursens mål

Ingenjörer utbildas till att få teknisk specialkompetens inom olika teknikområden, men ska tillämpa sina kunskaper i sociala sammanhang med andra människor. Ingenjörer behöver därför kunskaper från det samhällsvetenskapliga fältet om hur exempelvis grupper fungerar, projekt och ledarskap kan utformas samt betydelsen av föreställningar och praktiker kring teknik för vilka produkter som utvecklas.

Kunskaper om genus är relevant för ingenjörsyrket av flera skäl. Arbetslivet är ojämställt i flera dimensioner och detta får återverkningar i hur organisationer fungerar och verkar. Ojämställdheten påverkar även hur teknik definieras och beskrivs. Det är en utmaning för både chefer och medarbetare att kunna bidra till mer jämställda villkor för kvinnor och män och mer inkluderande organisationskulturer i arbetslivet. Strukturer och maktfördelning i organisationer påverkar förutsättningarna för verksamheten, och för den tekniska utvecklingen. Samtidigt som kompetens om ojämställdhet och genus efterfrågas i praktiken saknas ofta dessa inslag i högskoleutbildning. Kursen erbjuder de grundläggande kunskaper som krävs för att kunna beskriva och analysera dessa problematiker.

Kursens mål är att lägga grunden till en förståelse av vad ojämställdhet är och hur den uttrycks i organisationer samt betydelsen av genus för hur teknik uppfattas och utformas. Kunskapen möjliggör att både kunna beskriva och analysera problem i arbetslivet relaterade till ojämställdhet och genus samt bidrar till ett kritiskt perspektiv på vad teknik är. Dessutom erbjuder kursen kunskaper i praktiskt förändringsarbete som kan tillämpas i arbetslivet.

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Studenter förväntas ha införskaffat kurslitteraturen till kursstart.

Kurslitteratur

Berner, B. (2004) Ifrågasättanden: forskning om genus, teknik och naturvetenskap. Linköping: Linköpings universitet, Teknik och social förändring.

Wahl, A., Holgersson, C., Höök, P. och Linghag, S (2018). Det ordnar sig - teorier om organisation och kön.  Lund: Studentlitteratur.

Wahl, A. och Linghag, S. (2013) Män har varit här längst. Jämställdhet och förnyelse i industriella organisationer. Lund: Studentlitteratur.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

TEN1 - Tentamen, 6,0 hp

Examinationen sker i form av en skriftlig salstentamen onsdagen den 18 december kl 10-12. Denna tentamen består av flera delar. En del är att sammanfatta och diskutera delar av kurslitteraturen. I en annan del ska kunskaperna från kursen tillämpas i en uppgift. 

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på vissa kursmoment.

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Obligatorisk närvaro på samtliga seminarier och föreläsningar, med möjlighet att vara borta tre gånger.  Vid frånvaro vid mer än tre tillfällen tillkommer en kompletteringsuppgift i slutet av kursen. Vid fler än fem frånvarotillfällen ta kontakt med kursansvarig för övervägande om deltagandet i kursen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-10-28

Kursomgång

  • HT 2024-50092

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kontakter