- Teori om genus och organisation
- Forskning om jämställdhetsarbete; problem, metoder för förändring och möjliga resultat
- Teori om genus och teknik
ME1037 Genus och jämställdhet i arbetslivet i teknikyrken 6,0 hp

Kursen tar upp teorier om organisation och kön, samt teorier om genus och teknik, samt även forskning om jämställdhetsarbete; problem, metoder för förändring och möjliga resultat.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1037 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva en arbetsplats utifrån begreppet könsstruktur och analysera betydelser av könsfördelningar, segregeringsmönster och maktfördelning
- Beskriva organisationskulturer utifrån ett genusperspektiv och analysera betydelser av olika organisationskulturers uttryck i relation till genus
- Beskriva hur teknik är könsmärkt och analysera teknik utifrån ett kritiskt genusperspektiv
- Identifiera ojämställdhet på arbetsplatser och identifiera olika metoder för ökad jämställdhet, speciellt i relation till teknikyrken
- Analysera och diskutera förändring och motstånd i praktiskt jämställdhetsarbete i organisationer där ingenjörer är verksamma
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro på vissa kursmoment.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.