Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.
Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.
Deadline för inlämning av studieplan (Kort slutuppgift)
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av forskningsartiklar, bokkapitel, webbsidor och videor. All kurslitteratur kommer att vara tillgänglig i digitalt format på Canvas (lärplattform). På Canvas framgår också vilka delar av kurslitteraturen som är obligatoriskt eller valfri.
Utrustning
Dator med internetuppkoppling (Minst 10/10 Mbit/s rekommenderas). Webbkamera och headset behövs för att delta i kursen. Vi kan inte garantera att alla moment i kursen går att slutföra med användning av endast smartphone eller surfplatta, du ska därför ha tillgång till en dator/laptop.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Löpande examination ( LEXA )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.