Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1000 Lär dig lära online 2.0 hp

Kurs-PM VT 2022-20058...

Version 2 – 2021-12-29 16:00:24

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)
VT 2022-2 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
  • Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.

Detaljplanering

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-18, Svenska)

Schema VT-2022-1021

Datum

Lokal

Ämne

Onsdag 26:e Januari. 13.00-15.00.

Zoom

Uppstartsmöte – ”Hur studerar du idag?”

Onsdag 9:e Februari. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 1 – ”Minnet, inlärning och onlinestudier.”

Onsdag 23:e Februari. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 2 – ”Motivation och Prokrastinering”

Fredag 11: Mars. 23:59.

Canvas

Deadline för inlämning av studieplan (Kort slutuppgift)

 

VT 2022-2 (Startdatum 2022-03-21, Svenska)

Schema VT-2022-1022

Datum

Lokal

Ämne

Onsdag 30:e Mars. 13.00-15.00.

Zoom

Uppstartsmöte – ”Hur studerar du idag?”

Onsdag 13:e April. 13.00-15.00.

Zoom

Möte 1 – ”Minnet, inlärning och onlinestudier.”

Onsdag 4:e Maj. 13.00-15.00

Zoom

Möte 2 – ”Motivation och Prokrastinering”

Onsdag 29:e Maj. 23:59.

Canvas

Deadline för inlämning av studieplan (Kort slutuppgift)

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av forskningsartiklar, bokkapitel, webbsidor och videor. All kurslitteratur kommer att vara tillgänglig i digitalt format på Canvas (lärplattform). På Canvas framgår också vilka delar av kurslitteraturen som är obligatoriskt eller valfri.

Utrustning

Dator med internetuppkoppling (Minst 10/10 Mbit/s rekommenderas). Webbkamera och headset behövs för att delta i kursen. Vi kan inte garantera att alla moment i kursen går att slutföra med användning av endast smartphone eller surfplatta, du ska därför ha tillgång till  en dator/laptop.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Löpande examination ( LEXA )

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-18

Kursomgång

  • VT 2022-20058
  • VT 2022-20059

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator