Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1000 Lär dig lära online 2,0 hp

Många kurser och utbildningar ges idag delvis eller helt online vilket ställer nya krav på hur vi studerar. Att kunna studera på ett effektivt sätt och förstå den egna lärandeprocessen är en viktig del för att lyckas med sina studier. Även om många delar av utbildning digitaliserats så har underliggande kognitiva processer om hur vi lär oss inte förändrats. Därför fokuserar den här kursen på att hjälpa dig som student att förstå och använda grundläggande kognitiva strategier för att förbättra ditt lärande i en onlinemiljö. Vi hoppas locka fram din nyfikenhet för hur du lär dig och hur du själv fungerar när du studerar. 

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1000 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1000 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö.

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation.
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i en onlinemiljö
  • Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten.
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast Grundläggande behörighetskrav

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges på lärplattform

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor och öppna svarsfrågor. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Malin Jansson maljan@kth.se , digitallearning-support@kth.se