KTH och Södertälje kommun: implementering av livsmedelsförsörjningsstrategi

Decorative picture
Publicerad 2024-04-03

Izabella Ståhl läser masterprogrammet inom hållbar samhällsplanering och stadsutformning och skriver sitt masterexamensarbete om implementeringen av Södertälje kommuns livsmedelsförsörjningsstrategi. Arbetet berör frågor kring hur det går att skapa ett hållbart och resilient livsmedelssystem som är robust och klarar av störningar.

-Det är en spännande möjlighet att få reda på hur strategier inom livsmedelsförsörjningen kan bidra till att möta samhällets utmaningar och främja långsiktig hållbarhet, säger Izabella Ståhl.

Under sin utbildning på KTH har hon upptäckt sitt intresse för just mat- och hållbarhetsfrågor. Hon diskuterade masterarbetet med sin handledare, KTH Foods vicedirektör Rebecka Milestad, och det kändes som en självklarhet att hon skulle använda sig av både sin utbildning och sina intressen för att skriva om livsmedelsförsörjning.

Gynnsamt samarbete

Många studenter vill gärna komma ut på företag och andra organisationer under sitt exjobbsskrivande: både för att göra nytta och för att få in en fot på arbetsmarknaden. Rebecka Milestad menar att samarbetet mellan KTH och Södertälje kommun är en win-win-situation.

-Samtidigt som Izabella får ett exjobb gjort får Södertälje kommun hjälp med något som de behöver få mer kunskap om.

Jordan Valentin Lane, arkitekt och hållbarhetsstrateg på Södertälje kommun och Izabellas handledare på Södertälje kommun, ser också att samarbetet gynnar samtliga parter. Projektet möjliggör svar på frågor de tidigare haft om Södertäljes livsmedelsstrategi, och de får arbetsmässig hjälp av en student som bidrar med nya perspektiv.

Valentin Lane trycker på vikten av ett fortsatt samarbete mellan kommuner och akademin. Han gick själv arkitektutbildningen på KTH och blev anställd på Södertälje kommun efter att ha skrivit sitt masterexamensarbete i samarbete med dem. Han ser dock också ett behov av att kommunen tar en mer proaktiv roll. Det skulle kunna vara att kontakta kursansvariga eller avdelningar på universitetet för att presentera utmaningar som kommunen står inför. Där kan man koppla in masterstudenter, eller ta in gästföreläsare från kommunen i relevanta kurser.

-En mer etablerad relation skulle underlätta fortsatta samarbeten framöver, kommenterar Valentin Lane.

Södertälje kommun ingår i KTH FOODs referensgrupp. Kommunen ligger i framkant när det gäller hållbara måltider i offentliga kök, att jobba med små och medelstora livsmedelsföretag, och när det gäller helhetstänk kring livsmedelsförsörjning (i samarbetet med KTH utbyter parterna kunskap och deltar i varandras projekt).

Förändrat fokus

Jordan Valentin Lane poängterar att fokuset har skiftat sedan kommunen började titta på offentliga måltider. Det som tidigare främst var ett hållbarhetsfokus handlar nu även om krisberedskap, och för att hantera båda dessa utmaningar krävs ett resilient livsmedelssystem.

-Ämnet är verkligen på tapeten just nu, kommenterar Izabella Ståhl.

Izabellas förhoppning är att hennes arbete med Södertälje kommun kommer att bidra till att främja kunskapen inom hur man bäst planerar och kommunicerar livsmedelsförsörjningsstrategier. Genom att utforska vägar till att skapa hållbara livsmedelssystem hoppas hon kunna bidra till en djupare förståelse för hur vi kan möta utmaningarna inom detta område och stärka våra samhällen inför framtiden.