Mat på KTH Africa Days

KTH FOOD, Blue Ocean Seafarms och EPIC Africa

Publicerad 2024-01-30

Under KTH Africa Days lyftes samarbetet i och med Afrika för KTH:s fakultetsmedlemmar och studenter. Konferensen tisdagen den 16:e fokuserade på livsmedelssystem med två seminarier med pågående matprojekt och potentiella möjligheter som fokus.

KTH FOOD och Blue Ocean Seafarms på KTH Africa Days

Professor Francisco Javier Vilaplana
Associate Professor Fredrik Gröndahl

KTH FOODs direktör Francisco Vilaplana och Blue Ocean Seafarms docent Fredrik Gröndahl, KTH höll i ett lunchseminarium om pågående och potentiella samarbeten mellan KTH och afrikanska länder som bidrar till hållbar förändring av livsmedelssystem.

Vilaplana beskrev KTH FOOD centers huvudsakliga forsknings- och påverkansområden: funktionella livsmedelsprodukter och hälsa, förvaltning av värdekedjor och konsumtion, hållbar livsmedelsproduktion och cirkulära livsmedelsprocesser. Att identifiera och etablera samarbeten med liknande initiativ i afrikanska länder gynnar ömsesidiga mål. KTH FOODs strategi är att integrera inte bara tekniska lösningar utan även miljöpåverkan, socialt ansvar och affärsmodellaspekter i en hållbar och hälsosam omvandling av livsmedelssystem.

Gröndahl fortsatte seminariet med en presentation om Blue Ocean Seafarm i Kenya där tångodling utvecklas. Projektet är ett samarbete mellan forskare vid KTH och KMFRI (Kenya Marine and Fisheries Research Institute) med syfte att utveckla mer hållbar och lönsam tång och att öka vinstmarginalerna för lokala tångodlare genom att underlätta direktkontakt med potentiella kunder i Norden.

EPIC Africa – Sustainable Water, Energy & Food Pathways for Sub-Saharan Africa

Professor Victoria Martin

KTH Researcher Francesco Gardumi

På eftermiddagen diskuterade professor Viktoria Martin, KTH och forskaren Francesco Gardumi, KTH projektet EPIC Africa – Sustainable Water, Energy & Food Pathways for Sub-Saharan Africa.

EPIC Africa är ett Horizon Europe-projekt som syftar till att stödja hållbar utveckling i Afrika söder om Sahara (SSA) genom ny kunskap om utvecklingsvägar för att säkerställa rent vatten, tillgång till ren energi och säker livsmedelsförsörjning för framtiden.

Genom att använda fallen av flodbassängerna Volta och Tana kommer EPIC Africa-resultatet att definiera åtgärder för att på ett hållbart sätt koppla samman energi-, vatten- och livsmedelssystem som är robusta mot klimatförändringar och socioekonomiska osäkerheter.

Using the cases of the Volta and Tana river basins, the EPIC Africa output will define actions to sustainably couple energy, water and food systems that are robust to climate change and socio-economic uncertainties.

Om KTH Africa Days

KTH Africa Days är ett fyra dagars event arrangerat av KTH International Relations Office. Konferensen är ett tillfälle att dela KTH:s vision och strategier för att öka samarbetet med Afrika, visa upp olika aktiviteter, inklusive KTH Global Development Hub (GDH), för kollegor, studenter och partners. Det primära målet är att inspirera och skapa ytterligare kopplingar mellan forskare och partnerinstitutioner, studenter och effektfulla projekt. Dessutom är målet att ta itu med frågan om ansvarsfull internationalisering relaterad till våra globala satsningar.