Samarbete mellan Lantmännen, KTH FOOD, SU och Lunds universitet

Samarbete kring användning av vetekli för välsmakande fiber

Morphology of wheat bran, the outer layer of the wheat grain rich in dietary fibres and antioxidants
Publicerad 2024-01-30

Lantmännen, KTH, Stockholms universitet, och Lunds universitet samarbetar för att undersöka strukturen hos vetekli med hjälp av ForMAX beamline. Teamet strävar efter att extrahera mer fiber från kliet för användning i livsmedelsprodukter utan att kompromissa med smak och konsistens.

Teamet som utför synkrotronmätningarna: från höger till vänster. Tunhe Zhou (Stockholms universitet), Annelie Moldin (Lantmännen), Marjorie Ladd Parada (KTH), Francisco Vilaplana (KTH) och Tommy Nylander (Lunds universitet)

Ett team från Lantmännen, KTH, Stockholms universitet och Lunds universitet har som mål att extrahera mer fibrer ur kliet för användning i livsmedelsprodukter utan att kompromissa med smak och konsistens.

Veteklis komplexa sammansättning och hierarkiska struktur gör fiberextraktionen utmanande. I detta projekt, med stöd av Lantmännens Forskningsstiftelse och Vinnova, kommer det industriella utnyttjandet av neutron- och synkrotronljusbaserade tekniker att förbättras och för första gången kommer vetekli från Lantmännen att avbildas högupplöst i tre dimensioner. Forskarna använder tredimensionella avbildnings- och spridningsmetoder för att förstå klistrukturen från makro- till mikroskalor. ForMAX används ofta för att undersöka den hierarkiska strukturen hos trä, och det fungerar likadant för vetekli, enligt Marjorie Ladd Parada från KTH.