Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Void

Ett portabelt datorchassi med modulära möjligheter

Omslag

Void

Projektbeskrivning

Idag ökar behovet för starka datorer, i hög grad p.g.a gaming-industrins framsprång. Ofta innebär stark dator även låg portabilitet, då användarna tvingas använda sig av stora chassin. Lösningen till detta brukar ofta stavas laptop, dock kan laptops sällan prestera på den nivå som bl.a gamers kräver. Syftet med projektet är att undersöka denna marknad och utveckla ett datorchassi som erbjuder användaren möjligheten att bygga en portabel dator som även kan husera hög prestanda.

MF 132X, grupp 20: Harriet Rundquist & Björn Carlshamre

Analys

Void

Analys

För att få en djupare förståelse kring Void:s potentiella användare, dess marknad samt portabilitetsfrågan utfördes litteraturstudier, studiebesök, enkäter samt intervjuer.

En användarstudie gjordes både med kvantitativa och kvalitativa metoder för att få en heltäckande bild. Under denna studie blev det tydligt att begreppet gamer var väldigt brett och att användarna hade mycket varierande behov. Dessa olika behov uppvisade sig ofta i användarnas komponentval, bl.a. kunde det konstateras att vissa gamers krävde ett separat grafikkort medan andra ej krävde detta. En insikt som chassitillverkare sällan verkade anpassa sig efter - de satsade hellre på maximal kompatibilitet.

Då Void skulle vara portabel och även uttrycka portabilitet så undersöktes vad portabilitet innebär, samt hur portabilitet uttrycks i andra produkter på marknaden. En grundläggande granskning av marknaden gjordes sedan för att ta reda på vilka konkurrenter till Void som existerade i nuläget.

Utifrån våra insikter från researchen kunde en målgrupp väljas - portabla gamers. Detta kan vara användare som behöver flytta sin dator av flera anledningar, t. ex. varierande bostad, jobbresor eller LAN-partyn.

Koncept

Void

Koncept

Genom idégenerering i form av brainstorming, skissning och renderingar utvecklades tre koncept. Dessa skulle rikta sig mot olika segment inom målgruppen. Efter utvärdering i form av diskussion med målgruppen, kriterieviktning och modeller valdes till slut att sammansmälta två av koncepten till ett.

Slutkonceptet baserades på en modulär komponentlayout, där chassit i sin baskonfiguration ej skulle inkludera grafikkortsstöd - vilket skulle minska chassits volym, öka portabiliteten och fokusera på de användare som ej krävde ett grafikkort i sitt användande. Konceptet var sedan tänkt att kunna få grafikkortsstöd genom ett tilläggskit.

Efter konceptvalet kunde dimensionering, infästningar och materialval, utforskas och bestämmas. Slutligen lades fokus på hur portabilitet skulle uttryckas i produkten. Olika idéer på handtag undersöktes, detta för att göra chassit lätthanterligt vid förflyttning.

En för företaget ny designvinkel utvecklades, att använda tygtäckta plastpaneler istället för perforerade aluminiumpaneler. Detta för att sänka produktionskostnader, men fortfarande erbjuda en exklusiv känsla. Tyget gav också nya egenskaper, t.ex. inbyggt dammfilter och tvättbarhet.

Void

Slutprodukt

När material, form och struktur valts kunde slutprodukten skymtas. Ett portabelt och modulärt chassi för den portabla gamern hade utvecklats. Chassit fick till slut en volym på 4 liter i sin baskonfiguration, och med grafikkortsstöd en volym på 7,6 liter.

Genom modulariteten erbjuder Void en dator för både entusiasten och den mindre krävande gamern. Modulariteten ger också användaren möjlighet att välja hur portabel den vill att datorn ska vara. För att undersöka huruvida prestandan fortfarande kunde behållas i en så minimerad och optimerad design tillverkades en prototyp. Denna genomgick sedan flera tester för att försäkra portabilitet och prestanda. Det visade sig att Void trots sin låga volym kunde erbjuda en högst potent gamingupplevelse.

De tygomsvepta plastkåporna erbjuder en lättare, billigare design som kräver mindre material och således har lägre klimatpåverkan. Allt samtidigt som kvalitetskänslan och prestandan behålls.

Poster

Void poster (pdf 174 kB)

Projektmapp

Void projektmapp (pdf 3,9 MB)