Bli ingenjören som ser affären i tekniken
Här lär du dig att titta framåt, att utveckla nya affärer och verksamheter med ny teknik. Det kan handla om att elektrifiera vägnätet, att införa artificiell intelligens i handeln, att utveckla smarta tjänster för ett industriföretag eller att effektivisera energiförsörjningen i ett utvecklingsland. Eller varför inte förbereda dig för ett eget startup-äventyr?
Intervju med lärare
Mats Engwall är lärare och professor i Industriell ekonomi. Han är civilingenjör och doktor från KTH men har tidigare också arbetat på Handelshögskolan i Stockholm och på innovationsmyndigheten Vinnova.
Du har jobbat på Handelshögskolan. Vad är skillnaden mot KTH:s Industriell ekonomi?
– Det är perspektiven som skiljer. På Handelshögskolan är det företagsledningens perspektiv på verksamheten. I Industriell ekonomi är den naturliga utgångspunkten att börja i verksamheten, i värdeskapandet. En viktig skillnad är att på Industriell ekonomi blir man civilingenjör, inte ekonom. Hela två tredjedelar av utbildningen handlar naturvetenskap och teknik, medan en tredjedel ägnas åt ekonomi och management
– Kraftigt förenklat kan man alltså säga att i klassisk företagsekonomi kollar man i den ekonomiska redovisningen efter vad som hänt. I Industriell ekonomi tittar vi istället framåt och undersöker hur teknik kan skapa värde; alltså att utveckla affärer och skapa samhällsnytta med hjälp av att integrera teknisk och ekonomisk förståelse.
Kan du ge exempel?
– Det pågår till exempel en omställning av energisystemen från fossil till koldioxidfri energi. Ska du vara med och leda den förändringen måste du kunna bedöma det affärsmässiga innehållet i olika tekniska frågor, men också förstå teknikens möjligheter och begränsningar.
Ledarskap på hög nivå kräver alltmer nationalekonomi och geopolitisk kunskap för att förstå utvecklingen i till exempel Kina. Är civilingenjör i Industriell ekonomi tillräckligt för det?
– Det går alltid att önska sig mer i alla program. Vi har en orienterande kurs i nationalekonomi. Därtill kan studenterna läsa flera valfria kurser.
Men kom ihåg att vi inte siktar på att alla vi utbildar ska bli VD:ar för internationella storföretag. Våra studenter blir civilingenjörer som ska kunna leda teknik- och affärsutveckling, arbeta med innovation och olika typer av förändringsprojekt. Sen är det generellt vanligt att civilingenjörer, oberoende av utbildningsprogram, hamnar i olika typer av ledningspositioner.
Många universitet erbjuder ett program i Industriell ekonomi. Varför ska man söka till KTH?
– När vi jämför med andra är KTH:s teknikbas mycket stark. Vi är noggranna med och lägger stor vikt vid den tekniska förståelsen. Det är KTH:s kvalitetsstämpel.
Vad är att ”utveckla teknikbaserade affärer”?
– Det kan vara att arbeta på ABB och sälja energisystem. Det kan handla om att utveckla tjänster för Atlas Copco som vill komplettera sin produktförsäljning. Flera av våra ingenjörer arbetar med frågor kring hållbar teknik och utveckling på RISE. Många arbetar som konsulter åt olika tekniska företag. Vi har också alumner som arbetar med logistik på ICA, med artificiell intelligens och affärsanalyser på Klarna, med framtidens transportsystem på Trafikverket och med IT-system inom bank och finanssektorn. Dessutom är det ganska många som är intresserade av att själva starta företag där man utvecklar teknik och ekonomi samtidigt. Du kan hitta industriell ekonomi-ingenjörer inom nästan alla sektorer i samhället.
Ni samarbetar ofta med företag. Kan du ge exempel på ett framgångsrikt projektarbete?
– Ett projekt i våras handlade om möjligheterna att elektrifiera vägnätet i Sverige. Många aktörer är involverade i en sån förändring. Projektgrupperna fick välja att arbeta med Trafikverket, fordonstillverkare, energiföretag, åkerier, med flera. Vi hanterade frågor som om sådana elvägar ska vara offentliga eller privata, hur el ska kunna dras fram till vägarna, hur åkare ska ha råd att köpa dyrare ellastbilar och mycket annat. Resultatet blev så intressant att vi publicerade studentarbetena i en rapport.
Hur tycker du studenterna ska resonera kring utbyte utomlands?
– Väldigt många av studenterna på industriell ekonomi åker på utbyte. Det finns motsvarande utbildningar på tekniska universitet över nästan hela världen. Jag tycker att man som student ska försöka passa på att skaffa sig sådana erfarenheter vid sidan av det hårda pluggandet. Men studentlivet hemma på KTH erbjuder också kreativa aktiviteter; Studentkåren, mottagningen, studentspex, karnevaler, Armada med mera. Jag brukar kalla det för den tysta läroplanen. Det gäller att ha roligt och utvecklas som människa också när man är student.
Vad hoppas du på att studenterna berättar när de tittar tillbaka på sin tid på KTH?
– Jag hoppas att de berättar att de fick en känsla av att ingenting är omöjligt. Att de fick ett så bra tekniskt och ekonomiskt självförtroende att de är konkurrenskraftiga i både dagens och morgondagens samhälle och näringsliv.