Mentor för studenter med funktionsnedsättningar
KTH erbjuder mentorsstöd till studenter med vissa funktionsnedsättningar. Stödet innebär att du kan få hjälp att strukturera och planera dina studier.
Vad innebär mentorsstöd?
Mentorsstöd innebär att du kan få stöd i att planera och strukturera dina studier och din studiesituation. Mentor och student träffas regelbundet och skapar verktyg och förutsättningar tillsammans för att du i slutändan på egen hand ska kunna genomföra dina studier. Mentorstödet kan du få efter att ha ansökt om kompensatoriskt stöd och fått det rekommenderat efter ditt möte med Funka på KTH.
Hur du ansöker om kompensatoriskt stöd
Mentorn kan till exempel stötta dig med att sortera och prioritera bland kursuppgifter, tydliggöra schemat, sätta upp delmål och stämma av hur tidsplaneringen fungerar. Stödet är en kompensation som är riktad till studenter som har en nedsättning i till exempel koncentration, arbetsminne eller planeringsförmåga. Vanliga anledningar till att en student får mentorsstöd rekommenderat är att studenten har ADHD, högfungerande autism eller varaktig psykisk ohälsa.
Mentorstöd ges av personer som har erfarenhet av högskolestudier och erfarenhet av att coacha och stötta andra. Mentorn har inte ämneskunskaper och mentorsstödet är inte avsett som läxhjälp eller mattestuga. Mentorn är ett stöd för dig kring din planering och studieteknik.
Stödets omfattning
Mentorsstödet erbjuds upp till 2 timmar i veckan. Utöver själva mötet ingår det i dessa 2 timmar eventuella förberedelser eller efterarbete för mentorn. Möten kan ske på campus eller på distans, till exempel via Zoom. I stödet kan det även ingå avstämningar via mail eller telefon.
Stödet är ett samarbete mellan mentor och student
Mentorsstöd är alltid ett samarbete mellan mentor och student och mentorsstödet grundar sig på studentens vilja och initiativ. Tillsammans kommer ni överens om vad ni ska fokusera på och när ni ska ses och hur ofta. Studenten har ansvar att regelbundet avsätta tid för mentorsträffar och hålla kontakten med sin mentor genom att till exempel svara på mentorns mail och telefonsamtal. Studenten behöver också fundera på och uttrycka vad hen behöver hjälp med, till exempel vilka områden kopplade till studierna som hen behöver stöd i.