Så här går det till
Genom att arbeta tillsammans med en student får ni tillgång till ny kunskap och kompetens. Här har vi samlat några saker att tänka på för att samarbetet ska bli så bra som möjligt.
Exjobbsprocessen
1. Identifiera en utmaning/problem
Det första och mest grundläggande ni behöver göra är att identifiera ett problem som ni vill lösa och som kan vara lämpligt för en student att undersöka.
Ni behöver också fundera över vem eller vilka på företaget som löpande kan ha kontakt med studenten och finnas tillgängliga för frågor och feedback under terminens gång.
Kontaktpersonen/företaget ska även se till att studenten har tillgång till:
- Arbetsmaterial som behövs för att utföra uppdraget
- Eventuell intervjutid med medarbetare hos er
- Eventuell arbetsplats i era lokaler
2. Formulera frågeställningen
När ni har bestämt vad ni vill att studenten ska arbeta med behöver ni tydliggöra, både för er själva och för studenten, vad syftet med arbetet är och vad det ska leda till. Detta ska framgå i annonsen ni lägger ut i KTH Exjobbportal.
Ni behöver inte ha en helt färdig frågeställning klar för att lägga upp en annons. Ibland kan en idé om ett tema räcka långt.
Tänk på att vara så utförlig och specifik som möjligt med den information ni har. Studenten och den akademiska handledaren inkluderas sedan i utformningen av den exakta forskningsfrågan.
3. Annonsera i KTH Exjobbportal
För att kunna publicera en annons i KTH Exjobbportal behöver ni börja med att skapa ett konto. Följ sedan instruktionerna för att lägga upp och publicera er annons. Er annons kommer att granskas och publiceras av en administratör för att säkerställa att annonsen överensstämmer med syftet med portalen. Det är kostnadsfritt.
December till april är en bra period att annonsera exjobb.
4. Ni hittar en match
När ni har fått in ansökningar från studenter är det dags att börja sålla. Kanske bjuder ni in den eller de studenter som bäst stämmer överens med era kriterier till ett samtal eller en intervju? Här är det inte bara viktigt att ni ställer rätt frågor för att ta reda på om studenten passar för uppdraget, utan även att ni är så tydliga som möjligt med vad ni tänker att studenten ska göra hos er. Detta för att studenten ska kunna avgöra om exjobbet stämmer överens med det den vill göra.
5. Akademisk höjd
För att en student ska kunna bedömas och godkännas måste exjobbet möta aktuella lärandemål och nå en viss akademisk höjd.
Annonsen ni har skrivit ska därför betraktas som ett förslag som måste diskuteras tillsammans med studenten och den akademiska handledaren som sedan godkänner det. Därför är det en god idé att så tidigt som möjligt boka in en avstämning med studenten och aktuell handledare.
När detta steg är avklarat har ni förhoppningsvis hittat en match! Glöm inte att kolla upp vad ni har för regelverk för exjobbare beträffande exempelvis anställningsform, avtal och säkerhetsprövning.
6. Nu kör vi
Vanligtvis skriver studenten sitt exjobb under 20 veckors tid.
Studenten har regelbundna avstämningar med sin akademiska handledare och även med er för att säkerställa att allt går framåt som det ska.
Hur studenten förlägger sin arbetstid, såsom vilka arbetstider den har eller hur hög grad närvaro den har på arbetsplatsen, är något som ni själva kommer överens om.
7. Målgång
När de 20 veckorna har gått är exjobbet i mål. Arbetet författas till en skriftlig rapport som presenteras på ett seminarium som är öppet för alla som vill delta. Därefter publiceras rapporten i DiVA-portal där det utgör en offentlig handling.
Ofta görs även en särskild presentation för företaget/organisationen. Ska studenten exempelvis hålla en muntlig presentation, eller skriva en rapport i ett annat format än vad som lämnas in till skolan? Fundera gärna, redan i ett tidigt skede av terminen, på hur studenten ska presentera arbetet och sina slutsatser för er.
När exjobbet är avslutat har ni förhoppningsvis förvärvat nya insikter, erfarenheter – och kanske till och med en ny medarbetare.