Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Utbildningens mål

Senast ändrad: 16 april 2025
Godkänd: 16 april 2025

Masterprogrammet i matematik genomförs i samarbete mellan matematikavdelningarna vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Stockholms universitet (SU). Det är ett tvåårigt (120 hp) program på avancerad nivå och det leder till en gemensam masterexamen.

Information om programmet finns också här: www.math-stockholm.se/master

Huvudsyftet med detta program är att utbilda duktiga matematiker, väl förberedda för framskjutna positioner inom industri och samhälle, eller fortsatt forskarutbildning.

Efter avslutad masterexamen ska studenten

Kunskap och förståelse

  • visa en gedigen bred kunskap inom matematik samt väsentligt fördjupade kunskaper inom det valda området av specialisering,

  • visa en god förmåga att tillämpa matematiska teorier och lösningsmetoder på ett oberoende sätt,

  • kunna formulera och närma sig nya problemställningarna på ett vetenskapligt sätt, genom att ha ett kreativt, kritiskt och systematiskt förhållningssätt till matematik.

Färdigheter och förmågor

  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,

  • kunna Använda lösningsstrategier för viktiga grupper av matematiska problem, med vetskap om olika metoders och verktygs möjligheter och begränsningar,

  • arbeta effektivt i grupper med olika sammansättning,

  • kommunicera resultat och slutsatser på ett kompetent och begripligt sätt, både muntligt och skriftligt, i såväl nationella och internationella sammanhang.

  • följa och delta i forskning och utveckling relaterad till den valda inriktningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt bedöma en situation och på ett oberoende sätt skaffa sig den information och kunskap som är nödvändig för att etablera en kvalificerad ståndpunkt,

  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,

  • ha förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap inom området och ta ansvar för att hålla sin individuella kunskap aktuell.