Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Utbildningens mål

Senast ändrad: 16 januari 2025
Godkänd: 16 januari 2025

Syftet med programmet är att anlägga en praktisk och teoretisk bas för arbete med design, utveckling och utvärdering av interaktiva och medietekniska produkter och tjänster. Samtidens komplexa medielandskap är alltmer beroende av expertkunnande inom exempelvis inom användarupplevelse och interaktionsdesign, behandling av video, sociala medier, behandling av ljud och musik, design för olika typer av interaktionsplattformar, avancerad datavisualisering samt medieteknik ur ett hållbarhetsperspektiv. Utbildningen ger bred näringslivsorienterad kompetens inom interaktiv medieteknik.

Programmet ger en akademisk fördjupning inom interaktiva medietekniska lösningar och teknologier, med fokus på design, teknikutveckling och studier av medietekniska lösningar i verklig användning. Studenterna får genom programmet fördjupade kunskaper om människans kognition och perception, om designprocesser, om tekniker inom multimodala gränssnitt, om teorier och metoder för att analysera och förstå specifika situationer och grupper av användare. Inom ramen för programmet ska särskilt kunskaper om hur man tillgodoser olika krav på användargränssnitt för olika typer av tillämpningar och användare ges. Programmet ger en grund för vidareutbildning på forskarnivå samt en förmåga att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen inom området.

Kunskap och förståelse

För masterexamen från programmet Interaktiv medieteknik ska studenten

  • kunna läsa, kritiskt granska och sammanställa publicerat forskningsmaterial, samt använda forskningsmaterial, modeller och teorier i sin egen utbildning och projektarbeten
  • kunna planera och genomföra projekt med konsekvent användning av teori och metod som hjälper studenten att besvara specifika frågor och/eller skapa en design
  • kunna beskriva, jämföra och kritisera vanligt förekommande modeller och metoder i design och utveckling
  • kunna förklara olika designmetoder som en del av en designprocess och välja mellan olika metoder baserat på deras styrkor och svagheter
  • kunna jämföra styrkor och svagheter hos olika datainsamlingstekniker, metoder, analyser och teoretiska perspektiv
  • kunna diskutera etiska, hållbara och sociala perspektiv inom forskning och utveckling i medieteknik
  • kunna föreslå effektiva designlösningar för tekniska, organisatoriska, metodologiska, designmässiga och användningsrelaterade problem.

Färdigheter och förmågor

För masterexamen från programmet Interaktiv medieteknik ska studenten

  • kunna genomföra och dokumentera forsknings- och designexperiment i syfte att utveckla kunskap, besvara frågeställningar, och göra framsteg i en design- eller utvecklingsuppgift 
  • kunna analysera styrkor och svagheter hos användargränssnitt och medieteknologier med utgångspunkt i teorier, modeller, och praktiker inom området
  • kunna välja och tillämpa metoder för design och utveckling av medieteknologier
  • kunna använda moderna mjuk- och hårdvaruverktyg för att implementera medieteknologier som svarar mot ställda krav
  • kunna redogöra för, och använda sig av, tekniska egenskaper i olika design material för att skapa framgångsrika medietekniska lösningar
  • kunna självständigt identifiera behov av ytterligare kunskap och kontinuerligt utveckla kunskaper och färdigheter relevanta för programmet, samt framtida yrkesroller
  • kunna presentera resultat från studier, designarbeten, och experiment i tal och skrift som uppfyller vetenskapliga normer inom området 
  • kunna samverka i grupper med deltagare från olika bakgrunder och discipliner.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen från programmet Interaktiv medieteknik ska studenten

  • kunna värdera kvaliteten av vetenskapliga studier och visa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga och ovetenskapliga texter
  • kunna behålla sin professionella förmåga under en hel yrkeskarriär genom egenutveckling
  • kunna följa diskussion om tekniken i samhället och själv bidra till denna.