Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Utbildningens mål

Senast ändrad: 10 februari 2025
Godkänd: 10 februari 2025

Syftet med masterprogrammet är att ge en bred utbildning i cybersäkerhet med möjlighet till fördjupning och specialisering inom säkerhet för hårdvarunära och applikationsnära programvara, kommunikationsnätverk samt storskaliga system. Programmet innefattar såväl teoretisk grund som praktisk färdighet för utveckling av säkra produkter och system.

Programmet skall ge studenterna förmåga att delta i och leda arbete med värdering, utveckling och införande av säker datorteknik.

Kunskap och förståelse

För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inbegripet såväl brett kunnande inom datalogi och datateknik som väsentligt fördjupade kunskaper inom cybersäkerhet, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom datalogi och datateknik för utbildningen.
  • visa kunskap och förståelse inom social, etisk, och miljömässig hållbarhet relaterat till cybersäkerhet.

Färdigheter och förmågor

För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten

  • visa god analytisk problemlösningsförmåga
  • visa förmåga att självständigt definiera och lösa datatekniska konstruktionsproblem ur ett säkerhetsperspektiv i kombination med andra tekniska och icke-tekniska kravställningar, med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
  • visa förutsättningar och förmåga att delta i och utveckla den praxis som tillämpas inom industri, förvaltning och akademisk forskning
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten

  • kunna värdera kvaliteten av vetenskapliga studier och visa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga och ovetenskapliga texter
  • genom egenutveckling kunna behålla sin professionella förmåga under en yrkeskarriär
  • utifrån ett cybersäkerhetsperspektiv kunna relatera och värdera teknik och teknikrelaterade beteenden i samhället i förhållande till jämställdhet och mångfald, social, etisk, och miljömässig hållbarhet samt själv kunna bidra till diskussioner kring detta.