Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH208V En god fysikalisk arbetsmiljö - riskbedömning och utveckling 3,5 hp

Kursen ger teoretisk och praktisk kunskap om fysikaliska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.

OBS! Kursen ges helt på distans! Inspelade demonstrationer av instrument tillhandahålls i kursmaterialet. Användningen presenteras och diskuteras i seminarierna.

Seminarierna är schemalagda till Torsdagar kl 13-15

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (3,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

20050

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH208V (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH208V (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Lagkrav när det gäller fysikaliska arbetsmiljörisker inklusive praktiska exempel
  • Fysikaliska hälsorisker inklusive praktiska exempel
  • Riskbedömning, olika metoder för riskbedömning inklusive översikt över mätstrategier, mätmetoder och tolkning av mätdata inklusive praktiska exempel
  • Åtgärder för att minska fysikaliska risker inklusive ventilation.

Ett projektarbete ingår i kursen. Projektarbetet genomförs individuellt och bygger på ett gemensamt studiebesök (alternativt på ett seminarium med ett väl beskrivet fall) som studenterna förbereder genom att sammanställa frågor. Projektet och projektrapporten innefattar följande punkter:

  • Gällande regelverk för de fysikaliska riskerna på arbetsplatsen
  • Hälso- och olycksrisker med ämnet
  • Riskbedömning och ev. förslag på mätningar för att kunna göra en mer tillförlitlig riskbedömning
  • Förslag på åtgärder som skulle minska exponeringen och minska riskerna (även om riskerna just i det aktuella fallet redan skulle vara låga)

Lärandemål

Kursens mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap om fysikaliska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas, på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk. 

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Översiktligt redogöra för lagkrav när det gäller fysikaliska arbetsmiljörisker.
  2. Ge exempel på var i arbetslivet elektromagnetisk strålning, bristande ventilation och varianter av termiskt klimat och förekommer i nivåer som kan medföra hälsorisker.
  3. Förklara möjliga kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekter av ovan nämnda faktorer. 
  4. Planera mätningar av de ovan nämnda faktorerna och motivera val av mätstrategi (var, hur ofta, hur länge), samt reflektera över mätdatakvalitet, bedöma risker med utgångspunkt i mätningar och jämföra mätresultat med gränsvärden.
  5. Föreslå och motivera åtgärder för att eliminera eller reducera riskerna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Inlämningsuppgift (INL1, 0,5 hp) betygsskala P/F, examinerar praktiskt individuellt kursmålet 4. 

Skriftlig projektrapport (PRO1, 1,5 hp), betygsskala P/F, examinerar individuellt kursmålen 1, 3, 4 och 5.

Tentamen (TEN1, 1,5 hp) Betygsskala A-F. Examinerar kursmålen 1, 2, 3, 4 och 5.

Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskala A-F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)