Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH204V Förändringsledarskap i arbetsmiljöutveckling 3,0 hp

Kursen handlar om hur om hur förändring kan ledas och organiseras vid utformning av hållbara arbetsmiljöer. Kursen inkluderar teorier, modeller och reflektionsövningar om ledarskap och kompetenser som stödjer hållbara förändringar.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

20156

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 60

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Malin Håkansson (malinhak@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH204V (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH204V (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Modeller och teorier kring förändringsledarskap och organisering.
  • Systemperspektiv på förändring, ständiga förbättringar och lärande.
  • Reflektionsövningar kring ledarskap i förändring.
  • Kunskap om implementeringsstrategier och interventioner.

Kursen kommer att ges på distans och omfattar några obligatoriska webb-seminarier, med tillhörande reflektionsövningar och inlämningsuppgifter, litteraturstudier och inspelade föreläsningar. Rapporten redovisas i form av en skriftlig rapport samt i samband med ett seminarium.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att studenterna ska få kunskap om hur förändring kan ledas, stödjas och organiseras för att på så sätt kunna bidra till utformningen av hållbara arbetsmiljöer. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  1. Analysera och reflektera kring modeller och teorier om ledarskap och organisering som stödjer förändring.
  2. Identifiera och reflektera kring viktiga faktorer för ett hållbart förändringsarbete med inriktning mot arbetsmiljöfrågor. 
  3. Reflektera över det egna ledarskapet och kring vilka kompetenser som behövs för att leda i tider av förändring. 
  4. Föreslå och värdera förbättringsåtgärder som främjar en god arbetsmiljöutveckling. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 hp. Alternativt minst två års arbetslivserfarenhet med arbetsmiljöfrågor som chef eller som specialist inom till exempel HR eller företagshälsovård.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Rapport, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

•SEM1, Seminarier (webbinarier) med tillhörande inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F, examinerar kursmål 1,2 och 3*

•INL1, Rapport, 2,0 hp, betygsskala: P, F examinerar kursmål 1,2 och 4

*Vid förhinder kan enstaka webbinarium ersättas med ersättningsuppgifter. Studenten lämnar då in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Malin Håkansson (malinhak@kth.se)

Övrig information

Överlappande kurs: HN2015, delvis överlappande