Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH203V Design av ergonomiska produkter 2,5 hp

Kursen handlar om hur produkter, t.ex. verktyg och maskiner, kan designas för att i möjligaste mån vara anpassade till människors kapacitet och olikhet, samt för att minimera personskaderisker. Kursen inkluderar teori och praktik om grundläggande metoder inom produktdesign och ergonomisk riskbedömning.

Observera! All undervisning sker på distans!

Seminarierna är schemalagda till Torsdagar kl 15-17

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

20047

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH203V (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH203V (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Seminarierna ger en överblick över ämnet med fakta och tillämpade exempel.

Dessa tar bl a upp: människans möjligheter och begränsningar, antropometri, belastningsergonomi samt riskhanterings- och produktutvecklingsmetoder.

En laboration genomförs där fokus ligger på att använda Borgs skattningsskalor av fysisk belastning och exponeringsmätmetoden ErgoArmMeter.

En inlämningsuppgift genomförs individuellt med målet är att utvärdera och föreslå förbättringar av ergonomin hos en befintlig produkt. I uppgiften ingår att presentera sitt resultat, samt att ge och få feedback till/från andra studenter.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att studenterna ska kunna medverka till utformning av bättre arbetsmiljöer/produkter som också kan minska personskaderisker. Genom praktisk träning i ämnet erövrar studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i produktutvecklingen.

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  1. Med egna ord förklara grundläggande begrepp och redogöra för områden såsom t.ex., människans möjligheter och begränsningar, belastningsergonomi samt riskhanterings- och produktutvecklingsmetoder.
  2. Praktiskt använda Borgs skattningsskalor och riskhanteringsverktyget RAMP.
  3. På ett strukturerat sätt utvärdera en produkt ur ett ergonomiskt perspektiv, samt föreslå förbättringsåtgärder.
  4. Dokumentera och kommunicera resultatet av egna utvärdering och motivera egna förbättringsförslag – skriftligt och muntligt – samt ge feedback på andras arbeten på ett strukturerat sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 Hp, alternativt 2 års yrkeslivserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling.

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Hemtentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

* Vid förhinder kan något moment i SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. Denna kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium. 

Inlämningsuppgiften (INL1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2, 3.

Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 4 

Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1 

Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)