Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av seminarier på dagtid. Dessa innehåller föreläsningar och diskussioner av dessa samt video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet kan det ingå demonstrationer av appar och instrument. Seminarierna är därför obligatoriska och kräver aktivt deltagande till minst 80%. Förutom detta inkluderar kursen en laboration, litteraturstudier, och en skriftlig hemtentamen.
CH203V Design av ergonomiska produkter 2,5 hp

Kursen handlar om hur produkter, t.ex. verktyg och maskiner, kan designas för att i möjligaste mån vara anpassade till människors kapacitet och olikhet, samt för att minimera personskaderisker. Kursen inkluderar teori och praktik om grundläggande metoder inom produktdesign och ergonomisk riskbedömning.
Observera! All undervisning sker på distans!
Seminarierna är schemalagda till Torsdagar kl 15-17 våren 2025
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
20047
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 100
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH203V (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Seminarierna ger en överblick över ämnet med fakta och tillämpade exempel.
Dessa tar bl a upp: människans möjligheter och begränsningar, antropometri, belastningsergonomi samt riskhanterings- och produktutvecklingsmetoder.
En laboration genomförs där fokus ligger på att använda Borgs skattningsskalor av fysisk belastning och exponeringsmätmetoden ErgoArmMeter.
En inlämningsuppgift genomförs individuellt med målet är att utvärdera och föreslå förbättringar av ergonomin hos en befintlig produkt. I uppgiften ingår att presentera sitt resultat, samt att ge och få feedback till/från andra studenter.
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att studenterna ska kunna medverka till utformning av bättre arbetsmiljöer/produkter som också kan minska personskaderisker. Genom praktisk träning i ämnet erövrar studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i produktutvecklingen.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- Med egna ord förklara grundläggande begrepp och redogöra för områden såsom t.ex., människans möjligheter och begränsningar, belastningsergonomi samt riskhanterings- och produktutvecklingsmetoder.
- Praktiskt använda Borgs skattningsskalor och riskhanteringsverktyget RAMP.
- På ett strukturerat sätt utvärdera en produkt ur ett ergonomiskt perspektiv, samt föreslå förbättringsåtgärder.
- Dokumentera och kommunicera resultatet av egna utvärdering och motivera egna förbättringsförslag – skriftligt och muntligt – samt ge feedback på andras arbeten på ett strukturerat sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Universitetsutbildning 120 Hp, alternativt 2 års yrkeslivserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
* Vid förhinder kan något moment i SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. Denna kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.
Inlämningsuppgiften (INL1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2, 3.
Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 – 4
Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 1
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.