Fysikaliska egenskaper hos supraledare, Londons teori, vortexar i typ-Il supraledare, vortexdynamik, Beans modell, Josephsonövergångar, kvantinterferens, SQUID, Ginzburg-Landaus teori, BCS-teorin, tillämpningar av supraledning, introduktion till andra typer av kvantvätskor (supraflytande helium och Bose-Einstein kondensat).
SK2905 Supraledning och andra kvantvätskor 7,5 hp
Kursen tar i huvudsak upp grundläggande teorier och begrepp inom supraledning samt deras koppling till supraledande tillämpningar. Den ger dessutom en kort introduktion till andra sorters kvantvätskor som exempelvis supraflytande helium och Bose-Einstein-kondensat.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
52025
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TTFYM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Magnus Andersson, magnusan@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SK2905 (HT 2022–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
FSK3759
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska efter kursen kunna:
- tillämpa fundamentala teorier och begrepp inom supraledning
- analysera och värdera supraledande tillämpningar
- tillämpa grundbegreppen för andra kvantvätskor
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B/Engelska 6
Avklarad kurs S11146 Vektoranalys samt S11155 Teoretisk fysik.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- IMU1 - Inlämningsuppgifter med avslutande muntlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Ja
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.