Fysikaliska egenskaper hos supraledare, Londons teori, vortexar i typ-Il supraledare, vortexdynamik, Beans modell, Josephsonövergångar, kvantinterferens, SQUID, Ginzburg-Landaus teori, BCS-teorin, tillämpningar av supraledning, introduktion till andra typer av kvantvätskor (supraflytande helium och Bose-Einstein kondensat).
SK2905 Supraledning och andra kvantvätskor 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Kursen tar i huvudsak upp grundläggande teorier och begrepp inom supraledning samt deras koppling till supraledande tillämpningar. Den ger dessutom en kort introduktion till andra sorters kvantvätskor som exempelvis supraflytande helium och Bose-Einstein-kondensat.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
52025
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TTFYM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SK2905 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska efter kursen kunna:
- tillämpa fundamentala teorier och begrepp inom supraledning
- analysera och värdera supraledande tillämpningar
- tillämpa grundbegreppen för andra kvantvätskor
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B/Engelska 6
Avklarad kurs S11146 Vektoranalys samt S11155 Teoretisk fysik.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- IMU1 - Inlämningsuppgifter med avslutande muntlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.