SH2705 Kompakt reaktorsimulator- övningar i reaktorkinetik och reaktordynamik 6,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60309
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Weimin Ma (weimin@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SH2705 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Nuclear reactor power plants are very complex systems that may go through various transients during normal and accident situations. This course is designed to simulate the transients and explain their nature. The power plant simulations are based on Apros - the process simulation software for nuclear and thermal power plant applications.
After the course, students will be able to:
-
describe various design bases and beyond design bases accidents,
-
explain the behavior of the nuclear reactor and the power plant during normal operation and the transients,
-
explain the effect of various feedbacks in the nuclear reactor and the power plant during the transients,
-
recognize the cause of a complex transient, and take an appropriate action.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Courses in reactor physics (SH2600, or equivalent) and reactor power engineering/nuclear reactor technology (SH2702, or equivalent)
Utrustning
Kurslitteratur
Lecture handouts.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.