Differentierbara mångfalder och avbildningar, tangentvektorer, Riemannmetriker, krökning.
SF2722 Differentialgeometri 7,5 hp

En inledande kurs i differentialgeometri.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF2722 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:
- formulera centrala definitioner och satser inom kursens ämnesområde;
- använda och generalisera satser och metoder inom kursens ämnesområde;
- beskriva, analysera och formulera grundläggande bevis inom kursens ämnesområde,
i syfte att ge förtrogenhet med begrepp och resultat inom differentialgeometrin, som kan ligga till grund för vidare studier i ämnet eller dess tillämpningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B / Engelska 6
Slutförd kurs i SF1677 Analysens grunder.
Rekommenderade förkunskaper
SF2700 Analys gk och kunskaper i flervariabelanalys, eller motsvarande kunskaper.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.