- Historiska perioder: Matematik i Babylon och Egypten, klassisk grekisk matematik, arabisk matematik, europeisk matematik under medeltiden och den tidiga moderna perioden, europeisk matematik under 1800-talet, aspekter av 1900-talets matematik fram till i dag.
- Matematiska utvecklingar: Talbegreppet och notation, geometri, ekvationslösning, funktioner, differential- och integralkalkyl och matematisk analys, sannolikhetsteori, abstrakt algebra, grunderna (logik, mängdteori, matematikfilosofi).
- Historiska metoder: Olika sätt att läsa en historisk (matematisk) text, frågor som informerar läsandet av en text (matematiska innehållet, författaren, läsaren, stil, ton, typ av text — t. ex. brev, lärobok, artikel, kommentar — språk, sats/skrift), att hitta relevanta och intressanta diskussionsfrågor utgående från en eller flera texter, att hitta relevanta och bra källor till en diskussionsfråga, att strukturera och formulera övertygande argumentationer muntligt och skriftligt.
- Analyser: Motivationen att bedriva matematik: Det matematiska yrket genom tiderna, sociala kontext av matematiker, spridning av matematiska idéer, notation och deras betydelse, matematiska dispyter och deras konsekvenser, rigor, kvinnor i matematiken, matematikerns roll som lärare och som forskare, matematikens institutioner (kloster, skolor, universitet, forskningsinstitut, konferenser; priser och utmärkelser, tävlingar, anslag), matematikens reception i populärkulturen.
SF2719 Matematikens historia 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51435
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF2719 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska studenten kunna
- formulera analyser och argumentationer kring matematiska originaltexter muntligt och skriftligt på ett strukturerat och vetenskapligt sätt,
- ställa relevanta och kreativa historiska frågor,
- utforma egna tankar kring samhälleliga aspekter av matematiken såsom samhällsstrukturen, politiken och jämställdhet, förr i tiden och i dag,
- redogöra i stora drag för utvecklingen genom tiderna av olika matematiska idéer, matematiska ämnen och ramverken inom vilka matematiken bedrevs,
- redogöra i stora drag för viktiga bidrag, biografier och social kontext av några framstående historiska matematiker,
i syfte att ge kunskaper och färdigheter att analysera och kontextualisera historiska matematiska texter med avseende på utvecklingen av matematiken genom tiderna, ömsesidig påverkan av matematiken och samhället samt slutsatser om matematikens roll och relevans i dag.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B / Engelska 6
Slutförda kurser SF1624 Algebra och geometri, SF1625 Envariabelanalys och SF1626 Flervariabelanalys.
Rekommenderade förkunskaper
SF2717 Matematik, fördjupning samt SF1610 Diskret matematik.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN2 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.